Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nogle hovedtræk af mine bud på pensionsforhold, som bør tages op og forbedres.
Først og fremmest må pensionisternes indkomstudvikling forbedres. Der har gennem de seneste overenskomster været en meget beskeden udvikling i pensionisternes indkomst sammenlignet med den almindelige lønudvikling inden for lærerfaget. Det skyldes i stor udstrækning den måde, hvorpå lønudviklingen på slutlønnen har været skruet sammen. I stedet for forbedring af de enkelte skalatrin har foreningen satset mere på at løfte slutlønnen ved at få højere skalatrin. Forbedring med bare et skalatrin betyder en lønfremgang på over 2,5 procent, som ikke giver virkning på pensionerne for de lærere, der allerede er på pension. Det giver et betragteligt efterslæb, når betydelige overenskomstmidler på denne måde fordeles uden at give pensionisterne udvikling i deres pension, og gennem de seneste overenskomster er der tale om op til fem skalatrin fra 35 til 40. En urimelig skæv deling, som pensionisterne må protestere imod, og som foreningen må sætte ind på bliver genoprettet, så løn- og pensionsprofil følges naturligt ad.
Det siges at være et vanskeligt problem, fordi skalatrinsændringer forudsætter ændring af tjenestemandspensionslovgivningen. Det argument er ikke rimeligt. Naturligvis kan man kræve ændring af loven, hvis det er fornødent. Ikke at kræve det er efter min opfattelse at undvige en i øvrigt reel og fair behandling af et rimeligt pensionistskrav om en parallel indkomstudvikling. Ikke alle pensionister er på fuld pensionsalder, og de, der kun har et reduceret antal år, rammes ekstra urimeligt. Ud over at sikre indkomstudviklingen via skalatrin kan der også rejses forslag om at give tillæg i form af pensionsalderår eller særskilte kompensationstillæg til afhjælpning af utilsigtede forringelser i pensionsindkomsten. Hvis det altså er utilsigtet! Undertiden kan man få den tanke, at det er ganske bevidst, at man fratager pensionisterne den indkomstudvikling, de med rette kan forvente. Og på deres bekostning gennemføres andre snævre dagspolitiske formål til en billigere betaling. Det bør foreningen holde sig for god til at medvirke til.
Det såkaldte 'pensionist-boom', som føres i marken som et meget stort fremtidigt problem, må tilbagevises. Det såkaldte boom er i demografisk sammenhæng hvad man kunne kalde et skvulp, på præcis samme måde som der har været skvulp med store og små børneårgange. Det er et helt ordinært planlægningsproblem, som ikke ensidigt skal bæres af de nuværende pensionister. Forsørgerpligten over for såvel børn som uddannelsessøgende, handicappede, syge, arbejdsløse, pensionister med flere er på 100 år lettet med cirka 40 procent! Mængde og kvalitet naturligvis et andet niveau.
En anden sag, der bør forbedres, er mulighed for at medtage pension til udlandet. De fleste pensioner kan medtages og beskattes i andre lande, men ikke tjenestemandspension. Det er en urimelig forskelsbehandling.
Ovenstående vil jeg arbejde for som kandidat til hovedstyrelsesvalget.
Sven-Aage Skyggebjerg
Ballerup Lærerforening
kreds 21 - fraktion 4