Debat

Nyt og gammelt

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Jens Ole Hansen

(Folkeskolen nummer 36)

Som samfundsforsker ser jeg det som min opgave at medvirke til at beskrive nye fænomener i vores samfund. Det fordrer nye betegnelser. Hvis jeg i stedet vælger gammelkendte betegnelser, så kommer man for let til at forveksle det nye med noget gammelkendt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg håber, at Jens Ole Hansen også fortæller børnene om sådanne fænomener som 'andengradsligninger' og 'genstandsled', selv om disse betegnelser ikke i første omgang virker naturlige og brugervenlige på børnene. Der er nemlig en grund til, at man ikke bare kalder disse fænomener for for eksempel 'regnestykker' og 'ting'.

Peter Dahler-Larsen

lektor, Odense Universitet