Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis regeringen virkelig vil forbedre elevernes faglige resultater, bør den i langt højere grad satse på it, mener Michael Bjerregaard. Og påpeger, at han ikke siger det, fordi han er ansat i Hewlett-Packard, men fordi han ønsker at give danske børn gode muligheder i fremtiden.
»Jeg var involveret i et banebrydende projekt på min gamle skole i Greve, hvor alle elever i en af 6.-klasserne fik bærbare pc'er og blev koblet på et trådløst netværk. De er netop gået ud af 9. klasse og fik væsentlig højere karakterer til prøverne end andre klasser. It er dyrt, men spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være«.
Nu får mange elever i 3. klasse computere, og så kan politikerne sige, at de gør noget. Men det handler ikke kun om grejet. Ej heller om at gøre it til et fag. Det batter først, hvis lærerne integrerer it som en naturlig del af undervisningen i alle fag, mener Henrik Sinnbeck.
»Masser af lærere på vores alder er blanke over for værktøjet. I dag er it en fasttømret del af de fleste job. Alligevel underviser vi ikke vores børn i at bruge det optimalt, som det værktøj det er«, siger Henrik Sinnbeck.
folkeskolen@dlf.org