Lærere kan blive dygtige ledere
På seminarierne er alt til diskussion. Det ruster de studerende til en fremtid som ledere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Michael Bjerregaard og Henrik Sinnbeck sidder som et par tunge drenge i it-virksomheden Hewlett-Packard (HP), hvor de begge beklæder stillinger som divisionsdirektører. Deres succes som ledere giver de deres læreruddannelse en stor del af æren for.
»Som lærere er vi vant til at være på - at være i centrum, men vores vigtigste arv fra uddannelsen er glæden ved at motivere andre. Vores medarbejdere skal være klar over, hvor vi er på vej hen - på samme måde som eleverne skal kende formålet med undervisningen«, siger Michael Bjerregaard.
Begge direktører prioriterer disciplinen ledelse højt, hvilket fremgår, når de hvert år bliver vurderet af deres medarbejdere. Og det er ikke et forsøg på at lefle for cheferne, for ledermålingerne foregår anonymt.
»Vi tror på, at vi skal dyrke vores medarbejdere, hvis vi skal nå resultater. Vi bruger bevidst vores viden om pædagogik og undervisningslære. Vi har et højt informationsniveau, og vi sørger for at give både ris og ros«, supplerer Henrik Sinnbeck.
De to direktører udnytter deres viden, fra dengang de gik til gruppeeksamen, hvor de blandt andet udviklede deres evne til at kommunikere. Og som tidligere lærere har de empatien til at forstå, hvad der skal til for at åbne tilhørernes øjne.
»Jeg ved en masse om et detaljeret område inden for it, men det er vigtigt, at jeg vurderer, hvad andre har brug for at kende til. Mange ledere agerer nevøst og alt for fagligt detaljeret, når de står på en talerstol«, siger Henrik Sinnbeck.
»På seminariet havde jeg historie som linjefag og endte med at blive ekspert i vikingetiden og i den kolde krig, men jeg lærte også at tilegne mig nyt stof og diskutere det. Den egenskab er langt vigtigere end at vide en masse om ét bestemt område«, vurderer Michael Bjerregaard.
Henrik Sinnbeck er enig.
»En jurist eller en cand.merc. ser udpræget lederjobbet i et teoretisk perspektiv. Hvis jeg skal vide noget om jura eller økonomi, sætter jeg mig ind i det, jeg præcis har brug for at kende til. Jeg ved, hvor jeg skal gribe fat, og hvordan jeg skal holde den røde tråd - på samme måde som en dygtig lærer fanger og underviser i det væsentligste«.
folkeskolen@dlf.org