Børn og skole

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kan jo ikke blive ved med at hive en plante op af jorden for at se, om den gror.

(Madeleine Albright)

At teste svarer til at bede barnet brække måltidet op, straks efter at det har spist det, for at kontrollere, om måltidet gavner.

(Chresten Kold)

Kvindernes march ud på arbejdsmarkedet har været en gevinst for de fleste kvinder, men der er ingen grund til at lukke øjnene for, at børnene har betalt prisen.

(Frank Dahlgaard)

Den dygtige elev kan godt anerkendes, endog belønnes, for sin dygtighed, uden at det forringer den mindre dygtige elevs værdi som menneske. At en elev har succes, reducerer ikke resten af klassen til ynkværdige fiaskoer.

(Marina Cecilie Rone)

Selvstyrende team og teamsamarbejde er jo på mange måder en god ting. Men er alt det med team ikke også lidt en angst for at stå alene? Dækker vi os ind bag hinanden?

(Lars Søgaard)

Bedragerisk som erindringen er, forekommer den mig at være det vigtigste middel, vi har til at opdage, hvordan et barns sind fungerer. Kun ved at genoplive vore egne erindringer kan vi forstå, hvor utroligt forvrænget barnets syn på verden er.

(George Orwell)

Af og til kan det være helt nødvendigt at holde eleverne mere til ilden - være mere insisterende. Børn skal ikke altid have deres vilje.

(Kronprins Frederik)

Vi ved nok, at voksne, der slår børn, selv er blevet slået engang. Men de trænger til at komme til psykolog.

(Anonymt barn)

Folkeskolen har en evne til at fastholde dem, der ikke ved noget, i uvidenhed.

(Ditlev Tamm)