Debat

Regeringen skærer på it i skolen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores børn har mere end nogensinde brug for at kunne håndtere den moderne teknologi.

Det handler ikke bare om, hvordan man skriver i word eller gennemfører det nyeste spil. Det handler om, at de bliver i stand til at sortere og forstå de ufatteligt mange informationer, som nettet giver ukritisk adgang til.

De skal lære at skelne mellem løgn og sandhed og at vogte sig for manipulation.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er en stor og krævende opgave, både for os som forældre og især for folkeskolen, og det er en opgave, som mange skoler gennem de sidste år har taget alvorligt. Der er blevet købt computere, opkoblinger og pædagogiske programmer, og der er blevet satset på efteruddannelsen af lærere og udvikling af nye undervisningsmaterialer.

Danske børn og unge er kompetente it-brugere, men der er lang vej igen, før vi kan læne os tilbage og med god samvittighed sende vores børn og unge ud i it-junglen.

Derfor glædede vi os over de udmeldinger, som undervisningsminister Ulla Tørnæs fremkom med, umiddelbart før finansloven blev offentliggjort.

Ifølge hende skulle it i skolen nu udpeges som et prioriteret område i finanslov 2004.

Desværre ved vi nu, at dette blot var endnu et borgerligt bluff-nummer. Regeringen satser ikke på it i skolen. Tværtom. Når man læser regeringens finanslovsforslag, viser det sig nemlig, at regeringen sparer 104,2 millioner kroner på bevillingen til it, medier og skolen og kun afsætter 75 millioner til nye computere. Alt i alt sparer regeringen altså knap 30 millioner kroner på it i folkeskolen. Og de spares på et væsentligt område, nemlig udviklingen af danske, pædagogiske undervisningsprogrammer samt metoder, der lærer eleverne at »færdes på nettet«.

Tørnæs mener desværre, at det er nok bare at tilføre flere computere til skolerne. Hun mener ikke, at der er grund til at fortsætte udviklingen af pædagogik og undervisningsmateriale på it-området.

Det er en fattig satsning på it. En satsning, der vidner om, at denne regerings ambitionsniveau er langt under gulvhøjde også på it-området.