Debat

Nyliberalisme

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nyliberalistisk tankegods er tilsyneladende blevet god latin i DLFs hovedstyrelse. Det kunne vi se i debatoplægget til en ny arbejdstidsaftale med titlen Nye tider.

Vi skulle helst sige ja til, at en ny arbejdstidsaftale skal tage udgangspunkt i, at lærerjobbet er en profession, hvor lærerne får den nødvendige frihed til selv at tilrettelægge deres arbejdstid. Alternativet blev nærmest fremstillet som en utidssvarende bureaukratisk tryghed med timetælleri.

For nyliberalisten er nøgleordet frihed. Frihed har forrang for lighed. Kollektive aftaler og tryghed står i modsætning til frihed og en uklar professionsopfattelse. Vi skal ud af overenskomsters og aftalers spændetrøje.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nyliberalisten vil gøre os selv­ansvarlige over for vores arbejdssituation.

Hovedstyrelsen fastholder, nu i et forslag til kongresvedtagelse, den enkelte lærers frihed til at disponere over arbejdstiden til den samlede undervisningsopgave. Med den frihed følger selvfølgelig også den fulde og ikke altid lige velbeskrevne forpligtigelse i forhold til skolearbejdets indhold og organisering.

Hvem disponerer over hvad, når den enkelte lærer er omgivet af velformulerede forældre, kollegiale forventninger og et indirekte eller direkte lederpres, der tydeliggør, at sådan vil skolen gerne have det?

Arbejdstidens omfang bliver lærerens personlige problem uden en nøjere beskrivelse af opgaverne og uden en tilsvarende tidsmæssig afregning herfor.

Den stærke betoning af nyliberalisme og frihed er af en anden verden end min. Jeg holder på lighed, kollektive aftaler og sammenhæng mellem opgavens omfang og arbejdstiden dertil.

Svar

I dag oplever vi, at der er kolossale forskelle på arbejdsvilkårene fra kommune til kommune ja selv fra skole til skole i nogle kommuner. Det er der efter min mening ikke meget lighed i. Hovedstyrelsen ønsker netop at gøre op med denne vilkårlighed og sikre fornuftige rammer for undervisningen overalt i landet. En opfattelse, der ligger helt i tråd med det udbredte politiske ønske om, at vi har en fælles folkeskole i Danmark. Vi ønsker at sikre, at der for alle lærere er en fornuftig ramme for arbejdets udførelse. Lykkes det har jeg stor tiltro til at dygtige lærere og børnehaveklasseledere i fællesskab kan prioritere opgaverne. Jeg deler med andre ord ikke din opfattelse af lærerne som nogle, der ikke kan tage vare om deres egen situation, når vi vel at mærke gennem en kollektiv aftale har skabt den nødvendige overordnede sikkerhed for den enkelte.