Debat

Direkte valg af formand

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konsulentfirmaet Dafolo har som omtalt i Folkeskolenafleveret sin slutrapport om Udviklingsprojektet i Danmarks Lærerforening. Der er mange forslag til ændringer af arbejdsgange på 'de indre linier' i foreningen, og der er mange anbefalinger, som mere direkte berører medlemmerne.

Blandt slutrapportens mange - store og små - anbefalinger er der selvfølgelig nogle, som jeg er mere enig i end andre, og der er anbefalinger, jeg kunne have ønsket mig anderledes.

Men projektets hovedkonklusion er efter min mening stjerneklar, rigtig god og solidt underbygget. Der er nemlig en aldeles gennemgående opfordring i rapporten til, at medlemmerne i langt større udstrækning skal inddrages og tages med på råd i foreningens arbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den første anbefaling i rapporten hedder simpelthen: 'Den direkte kontakt med medlemmerne omkring tunge - måske afgørende - politiske spørgsmål må styrkes'.

Denne anbefaling gentages i rapporten på flere måder og følges op af en række forslag til forbedret kommunikation mellem ledelse og medlemmer. Det foreslås at etablere et såkaldt 'demokratiudvalg', som skal sørge for, at demokratiet kommer til at fungere - bedre - i foreningen. Det foreslås, at arbejdsgrupper og projektgrupper i foreningen ikke fortsat alene besættes med sekretariatsfolk og hovedstyrelsespolitikere, men at den viden og ekspertise, som ligger på skolerne, hos almindelige medlemmer, tillidsrepræsentanter og hos kredsstyrelsesmedlemmer, også indgår direkte i foreningenscentrale arbejde. For at styrke dialogen mellem top og bund foreslås det også, at ledelse og hovedstyrelsesmedlemmer generelt bliver bedre til at fremlægge deres holdninger og synspunkter over for medlemmerne med artikler og opsøgende arbejde, og at foreningens blad Folkeskolen tilsvarende fremover giver langt mere plads og rum til en ordentlig fagpolitisk dækning, som reelt giver medlemmerne mulighed for at forstå - og reagere på - disse forskellige fagpolitiske holdninger og synspunkter.

Slutrapporten konstaterer også, 'at det er et tydeligt ønske hos medlemmerne, at formanden og næstformanden vælges ved direkte valg'. Og helt i tråd med alle de øvrige anbefalinger om at tage medlemmerne mere med - og mere alvorligt - så foreslår rapporten simpelthen, 'at formandskabet vælges ved direkte valg'. Og valg af formand er jo netop 'et af de tunge politiske spørgsmål'. På denne baggrund må dette forslag være et kernepunkt og lakmusprøven på, om vi mener noget med udviklingsprojektet. Allerede på kongressen til oktober må hovedstyrelse og kongres derfor tage de nødvendige initiativer, således at vi på kongressen næste år - i 2002 - kan tage endelig stilling til konkrete vedtægtsændringer, som muliggør, at det næste ordinære formandsvalg i 2003 vil være et direkte valg, hvor alle foreningens medlemmer skal forholde sig aktivt til, hvem der skal være formand for Danmarks Lærerforening.

Peter Hess-Nielsen

medlem af DLF's hovedstyrelse