Debat

Udlandspraktik

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et cirkulære af 18. maj 2000 udsendt fra Undervisningsministeriet til alle landets lærerseminarier står der: Hovedsigtet med læreruddannelsen er 'at uddanne lærere til folkeskolen . . .' (lovens paragraf 1).

Når faget praktik i den nye læreruddannelse blev styrket og udvidet med 20 procent, samtidig med at den såkaldte 'frie praktik' (med frit valg af praktiksted, herunder i udlandet) blev inddraget, skete det med et klart sigte mod lærerarbejdet i danske skoler og ud fra dansk skoletradition, for eksempel den lokalt forankrede skole, betoningen af tværfagligt arbejde og af undervisningsdifferentiering, skole-hjem-samarbejdet med videre samt faget praktiks centrale kundskabs- og færdighedsområder.

Det har derfor også været hensigten, at alle de 24 ugers praktik skal finde sted på danske skoler. Faget praktik kan således ikke - heller ikke delvist - henlægges til udlandet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Denne udmeldelse fra Undervisningsministeriet bekymrer os, idet vi mener, at ændringen medfører en forringelse af læreruddannelsen. Udlandspraktik er en mulighed for at få indsigt i andre kulturers skoletraditioner, som kan gavne og bidrage til en udvikling af den danske skoletradition.

For os at se er praktik i udlandet ikke ensbetydende med, at den danske skoletradition bliver negligeret. Tværtimod vil man som studerende tage udgangspunkt i metoder, traditioner og værdier formidlet til én gennem uddannelsen på seminariet.

Vi er, som kommende lærere, interesserede i at høre, hvordan DLF forholder sig til denne fortolkning af studieordningerne for praktik for LU 97.

Jimmy B. Mikkelsen, Anne Zachariasen, Signe Sørensen

Lærerstuderendes Landskreds, Odense

Svar

Foreningen finder det hensigtsmæssigt, at praktikken er en integreret del af den samlede læreruddannelse, der retter sig mod undervisningen i dansk skole efter folkeskoleloven. Praktikken består af mange elementer, men centralt i praktikken står vejledningen, som udfordrer og støtter de studerendes overvejelser over egen praksis og forståelse af denne praksis. Vejledningen er en struktureret samtale med praktiklæreren som leder.

Der er intet til hinder for, at I kan 'få indsigt i andre kulturers skoletraditioner, som kan gavne og bidrage til en udvikling af den danske skoletradition', mens I går på seminariet. Tværtimod. Studierejser og -ophold i seminarieregi er en oplagt mulighed.

Stig Andersen

næstformand for DLF