Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selv om det er svært at forestille sig lige nu, så skal der være overenskomstforhandlinger i løbet af vinteren. Derfor skal vi have opstillet nogle overenskomstkrav. Og der er jo - sådan set - nok at tage fat på.
Alle medlemmer har forhåbentlig fået udleveret foreningens oplæg til medlemsdebat om Overenskomst 02. Frem til den 10. september er det medlemmerne, som igennem debatter på skoler og i kredse kan bestemme, hvilke krav vi skal stille til arbejdsgiverne.
Desværre er der med den nuværende overenskomst vedtaget en bestemmelse om, at arbejdstidsaftalen først kan ændres fra 2004 - medmindre både Kommunernes Landsforening og DLF er enige om, at der skal ske ændringer tidligere. Det er en rigtig dårlig bestemmelse, fordi det har vist sig, at den nuværende overenskomst ikke i tilstrækkelig grad sikrer den enkelte lærers forberedelsestid til de stadig øgede opgaver. Kommunerne har rent faktisk brugt aftalen til at presse mere undervisning ud af lærerne på bekostning af F-tiden. Men Kommunernes Landsforening har også med overenskomstpapiret 'En skole på vej' skrevet under på, at undervisningen ifølge den ny arbejdstidsaftale 'stiller øgede krav til planlægning, forberedelse og koordinering'. Det må betyde, at der er brug for en bedre ordning end den gamle 1=1-ordning. Vi skal selvfølgelig ikke acceptere, at kommunerne sparer på F-tiden, når de har skrevet under på, at der stilles øgede krav til forberedelse. Derfor skal vi presse kommunerne til at leve op til deres egen overenskomstformulering. Derfor skal der stilles krav om, at der etableres en klar og direkte sammenhæng mellem undervisning og forberedelse. Endvidere skal der stilles krav om et maksimalt timetal på 24 lektioner per uge for den enkelte lærer.
Vi skal også bruge overenskomstfornyelsen til at bremse udviklingen af en individualiseret og decentraliseret ny løn, og i stedet skal vi udnytte lærermanglen til at stille krav om en ordentlig generel reallønsstigning til alle lærere. Bedre pensionsforhold - især for de overenskomstansatte - er også et uomgængeligt krav.
Desværre var der ikke flertal i hovedstyrelsen for et krav om en generel nedsættelse af arbejdstiden. Jeg mener, at vi - sammen med andre fagforeninger - skal bruge noget af det nuværende økonomiske opsving i samfundet til at få taget hul på 30-timers-ugen. Vi kan jo starte med et krav om 35 timers arbejdsuge. Til gengæld vil jeg ikke støtte det forslag, som et flertal i hovedstyrelsen anbefaler, om, at vi skal tilbyde en begyndende betaling af vores efteruddannelse med vores egne overenskomstkroner. Det må helt afgjort være kommunerne, der skal til lommerne, hvis de ønsker mere og bedre uddannelse af lærerne - det skal vi altså ikke selv betale.
Og til allersidst synes jeg, det er helt afgørende, at kravet om lokal strejke- og aktionsret kommer frem i forreste linie. Vi må have nogle sanktionsmuligheder over for genstridige kommuner, hvis flere og flere forhold skal afgøres lokalt.
Ovenstående forslag er til fri afbenyttelse i den lokale debat.
Peter Hess-Nielsen
medlem af DLF's hovedstyrelse