Debat

Gode oplevelser – også i tysk

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sjældent har jeg oplevet et så trist og perspektivløst sortsyn på tyskfaget som Anita Nørager Gabelgaards indlæg i Folkeskolens sommernummer. Vel har tysk udfordringer som i øvrigt alle andre færdighedsfag i skolen. Og vel har fagligheden nu og da trange vilkår. Men tysk står altså ikke alene med de udfordringer. Der er brug for et langt mere nuanceret og konstruktivt syn på tingene. Kendskab til andre sprog end modersmålet »åbner døre« og kan være nøglen til nye venskaber, større forståelse af og tolerance for andre kulturer og bedre jobmuligheder. Ud over engelsk bør vi danskere derfor lære os ét eller flere fremmedsprog. Vi bør hylde den sproglige mangfoldighed i Europa og fremme indlæringen af fremmedsprog her ikke mindst vort vigtige nabosprog tysk.

Udfordringer er der selvfølgelig. For eksempel tiden til færdighedsarbejdet og fordybelsen, fokus på fagligheden, et mere nuanceret (også positivt) tysklandsbillede, en positiv udnyttelse af, at det tyske sprog er så tæt på det danske, og ikke mindst udvikling og fornyelse i forhold til lærerkvalifikationerne.

Vil det ikke være både smukt og spændende med følgende vision for fremmedsprogene i folkeskolen:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

sprogene er vigtigere end nogensinde også andet og eventuelt tredje fremmedsprog,

sprogfagene er sjove og vedkommende med både praktiske og musiske aktiviteter, spændende læringsforløb og ikke mindst gode karakterer (også i andet/tredje fremmedsprog),

eleverne har lyst til at lære sig flere sprog tidligt og de får masser af sproglig selvtillid,

eleverne glæder sig til de afsluttende mundtlige og skriftlige prøver i sprogfagene efter 9. klasse.

Hvorfor ikke arbejde målrettet og konstruktivt på en virkeliggørelse?

Jeg havde selv en god og positiv beskikket censoruge også i år. Flere dygtige og engagerede lærere og dygtige, engagerede børn, der ved prøven kæmpede det bedste, de havde lært. I Gladsaxe, hvor jeg underviser, kender jeg en skole, hvor to 9.-klasse-tyskholds elever på prøvedagen i år dansede glade rundt på gangene, fordi de klarede sig så flot i faget med et gennemsnit på den pæne side af 9. Et dejligt og positivt eksempel på, at det kan lykkes med gode oplevelser i faget tysk.

Læs også min grundigere argumentation under Net-debat på folkeskolen.dk under »Pædagogik m.m.« med overskriften »Når engelsk ikke er nok«.

Forkortet af redaktionen