Nydanske får hjælp til skole-hjem-samarbejde

Integrationsministeriet har afsat 56 millioner kroner til blandt andet en ny funktion som vejleder for tosprogede forældre

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoler med mere end ti procent tosprogede elever får nu mulighed for en økonomisk håndsrækning, hvis de ønsker at have en skole-hjem-vejleder på skolens gange.

Integrationsministeriet har over de næste fire år afsat 56 millioner kroner til at styrke samarbejdet med de tosprogede forældre. Der er sat to initiativer i værk. Dels kan man to gange om året søge om støtte til at udvikle eller afprøve nye måder at samarbejde med de nydanske forældre på. Dels har ministeriet oprettet en pulje, hvor skoler kan søge om en såkaldt skole-hjem-vejleder, der kan vejlede lærere, ledelse og forældre på skolen om skole-hjem-samarbejdet med tosprogede forældre.

»Skolepræstationerne hos mange tosprogede er ikke gode nok til, at de kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Vi ved, at forældrene spiller en central rolle. Derfor er det vigtigt, at vi får inddraget de nydanske forældres resurser og får forældrene til at indgå aktivt i skolegangen«, siger fuldmægtig i Integrationsministeriet Helene Hoff.

Formand for Københavns Lærerforening og medlem af DLF's hovedstyrelse Jan Trojaborg har været inddraget i arbejdet med puljerne. Han synes, det er godt, at der bliver sat penge af til at styrke samarbejdet med de nydanske forældre.

»Det er almen viden, at der er problemer på det her område. Vi får ikke ordentlig kontakt med de forældre. Vi må finde en måde at få bedst mulig kontakt til forældrene på og se på, hvordan vi kan lære af de skoler, der gør det godt«, siger Jan Trojaborg.

Vejleder på skolen

I puljen til skole-hjem-vejledere har skoler mulighed for at søge støtte til at sende en lærer eller anden vidensperson på et 37-timers efteruddannelsesforløb i skole-hjem-samarbejde med nydanske forældre, og efterfølgende får skolen dækket lønomkostninger til etablering af en deltidsstilling i to år.

»Der er som udgangspunkt tale om en deltidsstilling, men det afhænger selvfølgelig af, hvor mange tosprogede der er på skolen, og hvor stor skolen er. Der er også mulighed for, at det er kommunen, der søger støtten og ansætter en skole-hjem-vejleder til flere skoler. Det er blot vigtigt, at vejlederen har sin gang på skolen. Der er også mulighed for, at en stor skole får støtte til en fuldtidsstilling«, siger Helene Hoff.

I Københavns Kommune har man allerede en lignende funktion på nogle skoler. »Og det fungerer rigtig godt«, siger Jan Trojaborg.

Træt af flygtige puljer

I Kokkedal på Holmegårdsskolen sidder skoleleder Jens Raahauge. Han smiler ikke så bredt som formanden for Københavns Lærerforening, når han ser på muligheden for at søge penge til at styrke samarbejdet med de nydanske forældre.

Han mener, at skole-hjem-samarbejdet med tosprogede forældre er et af skolens kerneområder, og derfor mener han også, at det er forkert, at man skal søge staten om penge for at oprette en toårig funktion som skole-hjem-vejleder for nydanske forældre.

»Når der er gået to år, så skal vi ud at finde pengene et andet sted«, siger Jens Raahauge.

Han synes, puljer er godt, når nye projekter skal udvikles eller afprøves. Men han er træt af at skulle bruge så meget tid på at dokumentere og søge støttekroner til essentielle ting i skolernes hverdag.

»Når alle kan se, at det er nødvendigt, så skal man ikke bruge tid på at aflure systemet. Det burde være en del af bloktilskuddet. Det kan kommunerne godt administrere. Det virker, som om der ikke er tillid til, at vi kan gøre det nødvendige. Men vi har brug for pengene, så det ender nok med, at vi søger dem alligevel«, siger han.

Søg støttekroner på nyidanmark.dk

1) Styrket inddragelse af nydanske forældre:

Alle kan søge om puljen. Puljen kan søges to gange om året.

2) Skole-hjem-vejledere:

Skoler med over ti procent tosprogede elever kan søge om støtte til at etablere en skole-hjem-vejlederfunktion på skolen. Ansøgningsfrist 15. februar hvert år.

26. januar afholdes en konference om skole-hjem-samarbejde med nydanske forældre.

Find mere information på www.nyidanmark.dk/puljer