Debat

123 evalueringer per dag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne vånder sig i denne tid under de elevplaner, undervisningsminister Bertel Haarder har pålagt dem som optakt til årets første skole-hjem-samtaler.

Nogle af dem - for hvem bekendtgørelsens »mindst en gang« er to gange - skal på den igen til foråret.

Elevplansregnestykket fra Klarup Skole dokumenterede, at elevplaner udarbejdet efter bekendtgørelsen er et falsum - der er ikke tid til opgaven.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Regnestykket blev forelagt Folketingets uddannelsesudvalg, der udbad sig ministerens svar. Bertel Haarder und­lod despotisk at forholde sig til regnestykkets konkrete tal, men nøjedes med, på et generelt plan, at misinformere udvalget med forvanskning, fordrejning og fortielse af faktiske forhold.

Jeg vil bede ministeren kommentere nogle tal, der ikke optrådte i regnestyk­ket:

I sit forsvar for elevplanernes overkommelighed fremfører Bertel Haarder vedholdende, at der »bare« er tale om at skriftliggøre den løbende evaluering i henhold til trinmålene, lærerne har været forpligtet på at foretage siden 1993.

Jeg kan oplyse ministeren om, at ingen lærer endnu har levet op til den forpligtelse. Sidste skoleår var jeg med 234 elevplaner - to gange 117 - tæt på gennemsnittet for Klarup Skole. Med de klasser og fag, jeg underviste i, skulle jeg foretage 2.461 evalueringer for at evaluere alle elever i alle trinmål én gang.

Hvis »løbende evaluering« er én gang om måneden, og en måned er 20 dage, giver det 123 evalueringer per dag.

Hvor lang tid mener Bertel Haarder, det vil tage? Og hvor lang tid mener han, det yderligere vil tage at skriftliggøre disse evalueringer?

Læreren med flest elevplaner - 486 - skulle udarbejde over dobbelt så mange.

Kan du se pointen, Bertel?

Eller skal jeg stave det for dig?