Forsker: Hvorfor lade timevis af tavleundervisning dræbe elevernes fascination af naturfag?
Strukturen og kulturen omkring naturfagene er stivnet. Mere variation og mindre fokus på fagbegreber og lærebøger kan være vejen frem til større deltagelse i naturfagene i overgangen til udskolingen, mener ph.d. og postdoc Ene Ernst Hoppe.
Der er ikke meget outdoor over det nybyggede Natur-
og Biovidenskabelige Fakultet i beton og glas på Københavns Universitet. Men
Ene Ernst Hoppes råhvide sweater og røde kinder efter en tur i frokostpausen
kan godt lede tankerne hen mod skov og strand.
Annonce:
”Min
far er oprindeligt uddannet lærer i biologi, og vi tilbragte meget tid udenfor
i haven, skoven og ved havet med at observere naturen. Jeg kan huske en dag,
hvor han havde et udstoppet egern med hjem – det var superinteressant at
studere egernet helt tæt på”, fortæller Ene Ernst Hoppe.
Hun
har taget en kandidat i pædagogik og skrevet ph.d. på Institut for Naturfagenes
Didaktik om elevers deltagelse i naturfagene med fokus på overgangen fra
mellemskole til udskoling.
I
skolen var hun selv rigtig glad for biologi og havde en drøm om at blive
havbiolog og studere hajer.
Naturfagene er en åbning til en fascinerende verden og rummer masser af muligheder for learning by doing.
Ene Ernst Hoppe, ph.d. og postdoc, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
”Senere
svandt min naturfaglige interesse til fordel for en optagethed af mennesker, og
derfor valgte jeg at tage en kandidat i pædagogik. Da jeg fik mulighed for at
skrive ph.d. om didaktik i naturfag, var det oplagt at kombinere interesserne”.
Annonce:
Ene
Ernst Hoppes ph.d. fokuserer på overgangen fra 6. til 7. klasse, hvor faget
natur/teknologi splittes op i tre, nemlig de mere akademisk orienterede
biologi, fysik/kemi og geografi. Forskning har vist, at netop på det tidspunkt
sker der tilsyneladende et fald i elevernes interesse for naturfag.
”Jeg
ville prøve at forstå, hvad der skaber engagement og mulighed for deltagelse,
og hvad der medvirker til passivitet og manglende deltagelse”, siger hun.
3 refleksioner til naturfagslæreren
1. Fastgroede rammer med vægtning af fagsprog og faglige termer
har stor betydning for, hvor engagerede eller passive eleverne er i
undervisningen. Prøv at reflektere over din undervisningspraksis – gerne i
fagteam og ved at sparre med kollegaer.
2. Køn, etnicitet og socioøkonomisk baggrund kan påvirke
elevernes deltagelse i forskellige undervisningspraksisser. For eksempel kan
der være en overvægt af piger, som navigerer i undervisningen på måder, der
gør, at de har meget lidt interaktion med deres lærer.
3. Hvordan kan du bringe din egen passion for naturfagene ind i
undervisningen og "smitte" eleverne?
Tilstand af permanent stilhed
Forskeren fulgte to 6.-klasser på to folkeskoler. Den ene
skole lå på landet, den anden lå i en forstad. Den ene bestod overvejende af
børn fra middelklassen, mens den anden lå i et område med lave indkomster og
arbejdsløshed.
Annonce:
Ene
Ernst Hoppe fulgte eleverne i halvandet år. Først intensivt i tre uger i
begyndelsen af 6. skoleår, senere igen i foråret og endelig i 7. klasse. Hun
deltog i både undervisningen og frikvartererne og kom derved tæt på eleverne.
”Jeg
placerede mig i børneperspektivet og erfarede, at kun få elever deltog aktivt,
mens flertallet forholdt sig passivt det meste af tiden. Men mine samtaler med
eleverne uden for klasselokalet viste, at det ikke skyldtes manglende
refleksion, forståelse eller interesse”.
Fastgroede
rammer såsom timevis af tavleundervisning og vægtning af at skulle anvende
fagsprog og faglige termer var blandt de vigtigste årsager til, at mange elever
befandt sig i en tilstand af permanent stilhed.
”Undervisningspraksisser,
hvor fagsproget fylder meget, kan fjerne fokus fra andre områder af
undervisningen og har betydning for, hvordan eleverne bliver involveret i
undervisningen”, siger hun.
Annonce:
”Selvfølgelig
skal eleverne lære fagsproget som for eksempel begrebet fotosyntese, men i
6.-7. klasse er den grundlæggende forståelse af begrebet mere vigtig end at
kunne selve ordet. Hvis fagsproget dominerer i forhold til andre kompetencemål
som undersøgelse og perspektivering, bliver det svært for nogle elever at
deltage, og de føler sig uden for fællesskabet”.
”Naturfag
identificeres meget med fakta, men det er uhensigtsmæssigt, når forsøg på
selvstændig kritisk tænkning overskygges af en lærebog. Det store fokus på at
huske ord og anvende dem fungerer godt for nogle elever, men for flertallet er
det en barriere for deltagelse”, siger forskeren.
Bias kan forstyrre
Ene Ernst Hoppes forskning viser, at sociale kategorier som
køn, etnicitet og socioøkonomisk baggrund kan have betydning for deltagelse og
være med til at skabe eller minimere deltagelse i forskellige
undervisningspraksisser.
Annonce:
”Jeg
finder det særlig interessant at forholde sig til samspillet mellem de sociale
kategorier. Der kan for eksempel være en overvægt af piger, som navigerer i
undervisningen på måder, der gør, at de har meget lidt interaktion med deres
lærer, for eksempel ved at være meget stille og gøre deres ting, uden at
læreren bliver involveret”.
”Det
betyder, at den gruppe sjældent får mulighed for at blive genkendt som nogle,
der har noget at tilbyde undervisningen. Men det peger også på, at
undervisningen måske ikke har så meget at tilbyde de elever i forhold til
muligheden for at arbejde med en naturfaglig identitet”, siger hun.
3 pointer om at undervise i naturfag
1. Lad fagordene og fakta træde i baggrunden en gang
imellem, og åbn for undersøgelse og perspektivering ved at bringe elevernes
tanker, interesser og egne erfaringer mere i spil.
2. Gør plads til forskellige former for deltagelse. Prøv
at inddrage kreative opgaver som for eksempel tegning, fotografering og ler for
at skabe afveksling og appellere til forskellige måder at deltage i
undervisningen på.
3. Vis eleverne, hvorfor de har naturfag, og hvad det
kan tilbyde dem. Naturfagene er en åbning til en fascinerende verden og rummer
masser af muligheder for learning by doing.
Opmærksomhed
på sociale kategorier kræver bevidsthed om, hvornår nogle elever har nemmere
ved at tage imod mulighederne for at deltage, mens andre oplever, at de bliver
begrænset af strukturen eller slet ikke kan se sig selv i den og derfor gør
modstand mod den forventede deltagelse.
”Det
er vigtigt at være bevidst om de sociale kategorier og forstå, hvornår de
skaber barrierer eller forhindrer nogle elever i at deltage. Omvendt må den
bevidsthed ikke blive et universelt redskab i mødet med eleverne, da det kan
skabe nogle uheldige antagelser om elever, såsom at alle piger deltager på
samme måde”, mener forskeren.
Hun
opfordrer i stedet til at se på, hvordan forskellige undervisningspraksisser
giver eleverne mulighed for at deltage, og gerne hvordan det udvikler sig over
længere tid.
Aktive positioner i timen
Ene Ernst Hoppes afhandling inspirerer til mere afvekslende
undervisningsformer, hvor den klassiske tavleundervisning afveksles med andre
undervisningsformer, og en større bevidsthed om, at vi lærer på forskellig vis.
”Jeg
oplevede for eksempel elever, som i gruppearbejde eller under praktiske
eksperimenter indtog aktive positioner og var gode til at reflektere over
emnerne. Men de lukkede helt i, når klassen skulle samle op i plenum. Ikke alle
kan lide at række hånden op og tage ordet foran kammeraterne, men i en mindre
gruppe tør de måske godt sige noget”, siger hun.
”Gruppearbejde
rummer selvfølgelig også en risiko for, at eleverne indtager bestemte roller
hver gang, men jeg har oplevet lærere, der med held sørgede for, at rollerne
gik på skift, så alle fik lov til at prøve noget forskelligt”.
Ene
Ernst Hoppe mener også, at det er vigtigt at være opmærksom på at skabe trygge
læringsmiljøer.
Der er ingen tvivl om, at reduktionen af lærernes forberedelsestid har tvunget dem til i højere grad at bruge undervisningsmateriale, som ikke giver særlig meget rum for at variere undervisningen.
Ene Ernst Hoppe, ph.d. og postdoc, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
”Hvis
en elev ikke har forstået et fagbegreb helt korrekt, kan læreren spørge ind
til, hvor den forforståelse kommer fra, i stedet for at sige: ’Det er forkert’
og gå videre til den næste. Hvis eleven føler sig hørt og forstået, er der
langt større chance for, at eleven rækker hånden op en anden gang”.
Lærerne har brug for ledelsesopbakning
Om forskeren
Ene Ernst Hoppe er ansat i en postdocstilling på Institut
for Naturfagenes Didaktik under Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på
Københavns Universitet, hvor hun er en del af projektet Gate, der undersøger,
hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender
med at gøre karriere inden for Stem-feltet.
Ph.d. fra
samme sted med titlen “(Non)participation in the science classroom – A
Longitudinal Study of Students' Participation and Identity-work in the
Transition Process from primary to secondary school”.
Ene Ernst Hoppe anerkender, at mange faktorer spiller ind,
hvis tilgangen til naturfagene skal ændres.
Illustration: Itziar Barrios.
”Der
er ikke kun én løsning. Men for at styrke motivationen blandt eleverne er det
vigtigt, at læreren løbende reflekterer over sin undervisningspraksis og
tilpasser den til de skiftende elevgrupper – gerne i fagteam og med
kollegasparring. Det skal være muligt for skoleledelsen at kunne give lærerne
mere tid til samarbejde og sparring. Det behøver jo ikke at være mere end et
par møder nogle få gange om året”.
Det
er en vigtig pointe for forskeren, at det ikke skal være op til den enkelte
lærer at ændre på undervisningen.
”Strukturen
og kulturen omkring naturfagene er stivnet, og meget undervisningsmateriale er
utidssvarende og understøtter ikke eleverne i at deltage aktivt i
naturfagstimerne. Der er ingen tvivl om, at reduktionen af lærernes
forberedelsestid har tvunget dem til i højere grad at bruge
undervisningsmateriale, som ikke giver særlig meget rum for at variere
undervisningen og for eksempel gribe ideer, der opstår i løbet af timen”.
”Derfor
mener jeg også, der bør være mere fokus i læreruddannelsen på forskellige
elevers forudsætninger for deltagelse. Jeg har selv med fordel inddraget
kreative opgaver som tegning, fotografering og ler i min forskning og oplæg for
at skabe afveksling og appellere til diversitet i måden at deltage på og for at
bringe elevernes tanker, interesser og egne erfaringer mere i spil i
klasserummet, uden at de nødvendigvis bruger fagtermerne fra lærebogen.
Artefakterne bliver en slags katalysator for vidensdeling, der ikke ville komme
frem ved almindelig tavleundervisning”.
Hun
drømmer om, at fremtidig forskning kan være med til at udvikle en
værktøjskasse, som naturfagslærerne kan trække på.
”Samtidig
er jeg fuldt ud klar over, at lærerne i høj grad føler sig bundet af, at de
skal leve op til en række læremålsfag og klæde eleverne på til at kunne gå til
eksamen i faget. Men vi skal styrke bevidstgørelsen omkring potentialet for at
bryde med den stereotype undervisning, så alle elever kan komme til syne”.
”Naturfagene
er en åbning til en fascinerende verden og rummer masser af muligheder for
’learning by doing’. Jeg har mødt så mange passionerede naturfagslærere, men
passionen falmer i klasselokalet, hvor der foregår så meget andet end
undervisning. Det er en tidskrævende proces at skabe inkluderende undervisning.
Jeg voksede selv op i et lærerhjem og havde alle forudsætninger for en god
skolegang, men vi må have det mål, at alle bør have en fair chance for at få en
god skolegang uanset resurserne i hjemmet”, siger Ene Ernst Hoppe.