Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mærkeligt at læse, at min fagforening investerer fem millioner kroner af vores fagforeningspenge i et pædagogisk læseprojekt ...
Det er vel ikke alle medlemmer, der føler jobbet som et kald?
Svar
Det er ikke nyt, at DLF yder en indsats for at udvikle folkeskolen. Det bruger vi løbende såvel økonomiske som mandskabsmæssige resurser på. Vi har brugt resurser på »Fremtidens folkeskole«, udvikling af kvalitetssystem, internationale konferencer, rapporten »Gør en god skole bedre« og så videre. Vores mål er at sikre eleverne den bedst mulige undervisning ved at få fokus på lærernes muligheder for at gennemføre god undervisning. Det er helt i overensstemmelse med foreningens formål, der som bekendt lyder:
»Danmarks Lærerforening er en partipolitisk uafhængig organisation. Foreningens formål er at varetage medlemmernes pædagogiske, faglige, økonomiske og tjenstlige interesser, at styrke sammenholdet og at virke for udvikling af folkeskolen og de øvrige områder, medlemmerne beskæftiges ved«.
Naturligvis er det helt ekstraordinært, at vi afsætter hele fem millioner kroner til projektet »Vi læser for livet«, men situationen er også helt ekstraordinær. Forud for valget ønsker vi at vise alle partier, at folkeskolen ikke styrkes gennem en haglbyge af lov- og strukturændringer, men ved at rette fokus på lærernes muligheder for at gennemføre god undervisning.
Kan vi med vores projekt være katalysator for, at vi for alvor får knækket kurven i forhold til antallet af elever, der forlader skolen med for dårlige læsekompetencer, har vi vist, at det ikke er en lovændring hver tredje måned, vi har brug for. Det vil være til stor gavn for eleverne og folkeskolen, men også for lærere og ledere.
Anders Bondo Christensen, formand for DLF