Bertel Haarder diskuterer skattepolitik, ytringsfrihed og flygtninge med elever fra 9. klasse på Søhusskolen. Bagefter vurderede han, at alle i gruppen havde nået målene for samfundsfag
Hung Tien Vu
Ministeren var villig til at lytte
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne følte sig taget alvorligt, da Bertel Haarder besøgte Søhusskolen i Odense i sidste uge.
»Han er ikke enig i alt, hvad vi sagde, men han er åben for færre elevplaner. Jeg har det lidt dobbelt, for jeg synes, alle elever fortjener en elevplan. Det er et fint redskab, hvis man laver dem rigtigt, men vi mangler tid til det. Det har været en god dag, fordi Bertel Haarder var villig til at lytte«, siger Nicolai Thomsen.
Det var også en god oplevelse for Karin Kroer Andersen at kunne give udtryk for sine frustrationer.
»Det er let for Bertel Haarder at sige, at han tager os alvorligt, men det virker, som om han godt kan se, der er noget galt. Jeg tror, han forstod, at der ikke bør være elevplaner i alle fag, og at det ikke nytter, at én lærer skal skrive 320 elevplaner. Han var åbenbart ikke klar over, at der står i bekendtgørelsen, at der skal udarbejdes elevplaner i alle fag«, siger hun.
Bertel Haarder overværede en dansktime i 3.a og havde bagefter store roser til Karin Kroer for hendes arbejde med selvevaluering.
»Jeg er ligeglad med rosen. Men jeg er glad for, at jeg fik lov at vise ham, at vi godt kan udvikle eleverne uden at have pisken over nakken«, siger Karin Kroer.
Henrik Stanek