Folkeskolens leder:

Ansvar for egne ord

Hellebæk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Ekstasefasen var begyndt. Inden længe kom det taktfaste opråb fra over 200 struber om at gå ud og voldtage, dræbe, brænde, hvad som helst. Rape, kill, burn!« Sådan skriver Carsten Mørch i sin bog »Sådan!« Den udkom første gang i 1991, og det frastødende indhold gentages i en ny udgave fra 2006. Sådan opfører man sig på »verdens hårdeste lederskole«. Sådan kan »en hædret elitesoldat og ekspert i personlig ledelse« skrive. Uden at nogen reagerer. Uden at det får mærkbare konsekvenser.

»Alle lærerne skal hænges, alle skolerne skal brændes«, brølede vi af vores lungers fulde kraft i det store spisefrikvarter for et halvt århundrede siden. Gårdvagten ikke så meget som kiggede i vores retning.

Mørch og hans macho-blærede soldaterkammeraters sprog er afstumpet og uhyggeligt. Men det sigter mod »hvad som helst« - og dermed mod ingen. På samme måde kunne der synges i skolegården - uden konsekvenser. Fordi der ikke blev sigtet mod nogen specielt.

»Tudse er klam« skrev de samme skoleknægte på væggen bag skolens cykelskur. Alle vidste, hvem Tudse var. Men ud over os selv var det nok kun pedellen, der læste vores tåbelige tekst. Det var ansvars- og konsekvensfrit.

I sidste uge bestemte Helsingør Byråd, at en skoleelev, som på arto.dk havde kaldt en lærer for »pedo«, ikke skulle bortvises. En uansvarlig beslutning med voldsomme konsekvenser om en ulykkelig sag, som handler om mange ting på én gang:

- Det er ødelæggende, at en kommunalbestyrelse undergraver en skoleleders autoritet. Elever, forældre og lærere skal kunne være sikre på, at lederen har mandat til at træffe en professionelt begrundet beslutning - og sikre på, at han har politikernes støtte til at gennemføre den.

Lederen kunne have truffet en anden beslutning. Javel. Men det kan man altid. Det er en leders dilemma og ansvar.

- Hver enkelt lærer skal kunne være sikker på at få lederens og politikernes opbakning, hvis han eller hun udsættes for angreb. Der skal være 100 procents sikkerhed for, at der omgående og hver gang bliver grebet ind mod sladder, udokumenterede påstande og løgne.

- Det må elever og forældre heller aldrig kunne komme i tvivl om.

Med underkendelsen af lederen på Hellebæk Skole har den konservative borgmester Per Tærsbøl og hans byrådskolleger gjort stor skade. For den lærer, der er hængt ud, for skolelederen og for hele folkeskolen.

- At der så også gemmer sig en generel opdragelses- og undervisnings-»sag« i forløbet, gør kun sagen ekstra alvorlig. Børn og unge kan opleve, at de er i et privat og anonymt rum, når de skriver på nettet. Mens de reelt er i et offentligt rum, hvor alle ytringer har vedvarende karakter. Ytringer, som de skal kunne stå inde for - og til ansvar for. Og parate til at tage konsekvenserne.

-th