Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Til direktør Ove Wind, Varde Kommune, og undervisningsminister Bertel Haarder: Da vi sidste gang udfyldte kvalitetsrapporten, tænkte jeg: »Gør dette Gårde Skole bedre?« Nej, tænkte jeg, men vi bruger en masse tid og kræfter samt tankevirksomhed på noget, som ingen læser. Så jeg har et julegaveønske, som jeg vil udforme som en ansøgning:
Ansøgning om forsøg i kalenderåret 2009 om »fred og arbejdsro«.
»Det var på Frederiksberg, det var i ...«. Der var engang et plejehjem ved navn Lotte, som havde en leder ved navn Thyra Frank. Hun besluttede ikke at åbne nogle rudekuverter i et helt år. Ja, hun ansatte endda en person til dette. Den tid, hun hermed sparede, ville hun bruge på sine ældre beboere på sit plejehjem. Det blev et af de bedste hjem i landet, fordi man brugte tiden/hænderne på primærydelsen.
Skolebestyrelse, ansatte og ledelse på den aldersintegrerede institution Gårde Skole (børnehave, skolefritidsordning, skole 0.-7. årgang) ansøger hermed om tilladelse til at lave en forsøgsordning i 2009. Ordningen vil gå ud på:
1. Alle kvalitetsrapporter med mere, som stat eller kommune ønsker udfyldt, udskydes, således at i 2009 sættes dette på »standby«.
2. Alle nødvendige henvendelser til Gårde Skole skal ske hver fjerde dag gennem skolens sekretær (hun betjener to andre skoler foruden GUC).
3. »Carte blanche« til egne forsøg (vi har mange spændende ting på bedding).
4. I 2009 skal vi ikke dokumentere »opad«.
Hvis vi har glemt noget, skyldes det vores uvidenhed om kommunal forvaltning, men der modtager vi gerne hjælp, og så håber vi, at dette ikke vil stoppe forsøget.
Når året er forbi, vil vi gerne evalueres. Vi kan foreslå, at vores tre naboskoler (Skovlund Skole, Lindbjerg Skole og Skolen ved Skoven i Ølgod) og to overbygningsskoler (Ølgod Byskole og Tistrup Skole) kritiserer og evaluerer forløbet.
Tiden, der spares, vil vi bruge til at give børnene mere tid sammen med voksne. Ledelsen vil ligeledes være mere sammen med de mennesker, de skal lede: lærere, pædagoger, elever og forældre.