Debat

Præmissen er forkert

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vagn Madsen kritiserer i Folkeskolen nummer 27, at jeg omtaler Fredericias skolers indsats for at skabe motivation hos de ældste elever, som jeg gør, i DLF mener i Folkeskolen nummer 25. Han mener, at jeg »bortforklarer«, fordi skolerne i hans øjne har gjort op med »udelthedens tyranni« og har opnået succes, hvilket i Vagn Madsens forklaring skulle passe mig dårligt. Men hvis man kigger godt efter i min klumme, så omtaler jeg faktisk nogle skoler, som ikke deler eleverne op efter forudsætninger. Jeg fremhæver i stedet, at man kan have vældig succes med at motivere de ældste elever uden at dele dem i forskellige linjer.

Det er dejligt, at Folkeskolen åbner mulighed for, at læsernes holdninger kan komme til udtryk - helt uafhængigt af om holdningerne har hold i virkeligheden. Således er det også godt, at Vagn Madsen har mulighed for at give udtryk for sin holdning om, at niveaudeling i skolen ville være godt - helt uafhængigt af al forskning og internationale erfaringer, som peger på det modsatte.

Al ære værd, at Vagn Madsen fortsætter så uanfægtet. Hvem siger, at forskningen har ret? Måske er den bare, som Vagn Madsen skriver, »tendentiøs« og »tjenstvillig«. Jeg vælger nu alligevel at stole på den, så derfor skriver jeg om skolerne i Fredericia, som jeg gør - helt uanfægtet af de gloser og vendinger, som Vagn Madsen efterfølgende kritiserer mig med.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler