Debat
Dygtige og engagerede lærere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen var der i sidste uge tre kommentarer til mit svar i nummer 26.
Vagn Madsen kalder det destruktivt at arbejde for en skole, der professionelt søger at arbejde med problemadfærd! Han konkluderer endnu en gang, at den udelte skole er vejen til selvdestruktion. Vagn Madsen bør sætte sig ind i forskningen om niveaudelt undervisning, der faktisk ret éntydigt siger det modsatte.
Anna Laursen er ked af, at jeg siger, at dygtige og engagerede lærere ikke går ned med stress. Stress er et kompliceret emne med mange faktorer involveret. Det er min erfaring, at dygtige og engagerede lærere vil være en del af et velfungerende og konstruktivt lærersamarbejde, der netop er det bedste fundament for arbejdsglæde og engagement. Dermed modvirker det aktivt risikoen for stress.
John Jensen kritiserer mig for ikke at tage hensyn til skolens rammevilkår! Det er dog besynderligt, eftersom jeg bruger mindst halvdelen af mit indlæg til netop at kræve samfundsmæssig vilje til for alvor at investere i folkeskolen. Jeg tager netop udgangspunkt i, at lærernes muligheder for at løse de vanskelige opgaver i skolen er fuldstændigt afhængig af de kvalifikationer, de har fået i grund- og efteruddannelse. Derfor peger jeg på nødvendigheden af, at læreruddannelsen kommer på universitetsniveau. Opgaverne i skolen skal løses af kompetente og professionelle lærere - og ikke af et korps af undervisningsassistenter.
Herudover kan jeg henvise til min bog »Problemadfærd i skolen«, der netop er anmeldt i månedsmagasinet Underviseres novembernummer. I bogen peger jeg på de mange samfundsinstanser, der har et alvorligt medansvar for at sikre, at skolen kan løse sine opgaver.
John Jensen bryder sig ikke om min påstand om, at debatten om folkeskolen har en tendens til at være præget af utilfredse lærere, hvorved omverdenen får det indtryk, at skolen hele tiden er i forsvarsposition. Det er et problem for de professionelle i skolen, at store dele af omverdenen opfatter det således, jævnfør de uendelige beskrivelser i pressen af, hvor dårligt skolen løser sin opgave.
Det er desværre samtidig den sikre vej til at miste indflydelse på udviklingen i skolen, og det fører til nedbrydning af lærerstandens prestige og autoritet. Som sagt er der brug for, at vi alle arbejder for at få genrejst lærerstandens naturlige prestige og placering i samfundet.
Redaktionen betragter debatten om Bjarne Nielsens udtalelser til Berlingske Tidende for afsluttet her i bladet.
Der henvises i stedet til netdebatten på folkeskolen.dk