Debat

DLF ud på et sidespor

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Udvalget om analyse af folkeskolelærernes arbejdstid« har for Undervisningsministeriet, Finansministeriet, KL og Personalestyrelsen udarbejdet en rapport med overskriften: »Folkeskolelærernes arbejdstid. Barrierer for ledelse og prioritering«.

I den anledning skriver folkeskolen.dk blandt andet: »Anders Bondo mener, at det er utidig indblanding i overenskomstforhandlingerne, når to ministerier går sammen med KL om at udarbejde rapporter om lærernes arbejdstidsaftale« . »DLF ønsker en arbejdstidsaftale, der er enkel og fleksibel med plads til, at den enkelte lærer kan prioritere undervisningsopgaven, og en aftale, der styrker ledelsesrummet i forhold til at udvikle kvalitet i folkeskolen«.

Gang på gang giver DLF konstruktive bud på forbedringer af folkeskolens forhold - og gang på gang oplever man, at politikerne ikke vil dialog og samarbejde med DLF.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

»Folkeskolelærernes arbejdstid. Barrierer for ledelse og prioritering« er helt åbenlyst produceret med ét eneste formål: At bane vejen for, at herskende politikere kan få bedre vilkår for deres ulyksalige, ødelæggende detailstyring af folkeskolen.

Man ønsker en situation, hvor man kan operere uden at skulle tage hensyn til lærerne. Vejen skal lettes for tvivlsomme politikerpåfund som udtræksprøver. Det skal være slut med, at lærerne selv tilrettelægger deres individuelle tid (derefter skal alt nok gå). Der skal kunne indføres nye tiltag, i samme øjeblik en fiks idé opstår.

For at lette denne manøvre skal DLF rangeres ud på et sidespor (derfra kan man så få lov til at være med til at kåre Månedens Skole). Skolelederne skal til dette formål være politikernes forlængede arm og må derfor have større rum til ledelse. De får nok at se til.