Debat

Gør det, du er bedst til – det gør lærerne

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis det står til Stina Willumsen, rådmand for Socialistisk Folkeparti i Odense, kan det faglige niveau i folkeskolen højnes ved at indsætte ikke-læreruddannede til at varetage undervisningen i for eksempel musik og sløjd.

Ifølge Stina Willumsen skal tømrersvend Sørensen blot have et mindre pædagogisk kursus - og så er han klar til at sikre fælles mål i det fremtidige materiel design (folkeskolen.dk 17. oktober).

Andre røster taler om pædagogerne som de eneste, der kan varetage opgaven med at styrke elevernes relationskompetencer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Efter min mening kunne man lige så vel spørge sig selv, om murersvenden da ikke kunne få job som ortopædkirurg? Begge faggrupper bruger jo hammer og mejsel!

Eller om tandlægen ikke kunne arbejde på en olieplatform i Østersøen. Her bruges nemlig også bor.

Folkeskolelovens paragraf 28 slår fast, at man skal være læreruddannet for at varetage undervisningen i folkeskolen.

Det er ingen tilfældighed.

At være læreruddannet betyder, at vi har en faglighed i forhold til undervisningsopgaven. Vi er professionelle i forhold til opgaven med at sikre, at eleverne når Fælles Mål.

Det er med den faglighed i baghånden, at lærerne - trods et årti med konstante krav for færre resurser - stadig har kunnet sikre faglighed i folkeskolen.

Hvis Socialistisk Folkeparti efterlyser øget faglighed, så kan jeg anbefale at afsætte resurser til efteruddannelse, skabe bedre rammer og vilkår for de studerende på læreruddannelsen, indføre et maksimum på 24 elever i klasserne, indføre flere tolærerordninger i klasserne, styrke modersmålsundervisningen og fastholde det vejledende timetal som det minimale.

Så skal vi - lærerne - nok fortsat tage os af udviklingen og fagligheden i folkeskolen.