Debat
Så er det, jeg spørger
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Bertel Haarder: Som lovet i Folkeskolen nummer 21 fremsender jeg hermed en oversigt over de 2.160 trinmål, jeg skal evaluere min undervisning løbende i forhold til, hvis jeg havde samme skema i dag, som da jeg i skoleåret 2006/07 foretog beregningen over konsekvenserne af at indføre elevplaner efter bekendtgørelsen på Klarup Skole.
Ifølge beregningen fra dengang skulle skolens lærere i gennemsnit udarbejde 117 elevplaner (fra 24 til 243). Med 115 elevplaner lå jeg således tæt på gennemsnittet.
Under de gamle trinmål skulle min undervisning evalueres løbende i forhold til 2.647 trinmål, under de nye til 2.160 - trods alt en reduktion.
Da jeg besøgte dig den 25. august 2008 i Undervisningsministeriet og overrakte dig de godt 5.000 underskrifter, der kom ind i forbindelse med www.nejtilelevplaner.dk, fastslog du, at den løbende evaluering ikke skulle ske skriftligt, som ellers var et af mine kritikpunkter. Dette overraskede mig, da jeg ved henvendelse til ministeriet i marts 2007 utvetydigt havde fået oplyst det modsatte.
At du ikke forventer skriftlighed, må være ensbetydende med, at du mener, at lærerne kan huske de mange trinmålsevalueringer udenad. For når de udarbejder deres bidrag til elevplaner, er de jo forpligtet på at relatere det, de skriver, til evalueringer af samtlige trinmål tilknyttet deres undervisning af de pågældende elever i de pågældende fag. Så er det, jeg spørger - og svaret skal bare være ja eller nej:
Mener du, at jeg kan huske evalueringsresultaterne af de medsendte 2.160 trinmål udenad i forbindelse med udarbejdelsen af mine 115 bidrag til elevplaner?