Debat

Gauerslund Skole har gjort en forskel

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg synes, at indlægget i Folkeskolen nummer 25, »Tv2's gamle sandheder«, har et lidt skævt fokus. At diskutere, om »læringsstile« er en ny metode eller ej, er for mig en flig af noget, der har meget større betydning. Begrebet »nyt« er jo et relativt begreb, og selvom læringsstile måske i en pædagogisk-teoretisk sammenhæng ikke er nyt, så er det relativt nyt i gængs forstand. I hvert fald kan man konstatere, at langt de fleste skoler i Danmark primært benytter sig af klassisk tavleundervisning. Prøverne, der benyttes i programmerne, er Undervisningsministeriets egne, og den pædagogiske faglighed har Hans Henrik Knoop og Svend Erik Schmidt som garanter.

Programmerne om skolen i Gauerslund handler om, hvorvidt man med en anden pædagogisk metode end traditionel tavleundervisning kan løfte ikke blot det faglige niveau, men også børnenes selvværd - et kvantespring på bare 100 dage. Det er vigtigt. Det er dér, fokus bør ligge, mener jeg.

Tv2 påstår på ingen måde at have opfundet læringsstile, endsige at have opdaget dem. Der er - så vidt vi ved - omkring hundrede danske skoler, der i dag i en eller anden grad benytter sig af læringsstile eller principperne bag. Det er jo bare skønt. Det, Tv2 som public service tv-station kan gøre og efter min mening bør gøre, er at sætte fokus på området folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det kan man gøre på flere måder. Vi kunne have valgt en klassisk dokumentarform, hvor vi fulgte en skoleklasse og viste, hvor sløjt det stod til, for at sætte ansigt på, hvorfor den danske folkeskole klarer sig relativt dårligt i internationale sammenligninger. Det gjorde vi ikke. Vi valgte et mere aspirerende udgangspunkt, der kunne pege fremad, og tog måske en risiko ved at sætte rammerne for et forsøg, vi ikke på forhånd vidste om ville lykkes.

Det gjorde det. Resultaterne - i hvert fald i vores øjne - er helt enestående positive. Det kan have store positive konsekvenser for andre skoler og andre børn. Forhåbentlig kan serien være et skub til den folkeskoleverden, hvor der i forvejen er mange helte i form af lærere og skoleledere, men hvor der måske ikke altid er den fornødne forståelse eller fokus fra omverdenen.

Jeg mener, at Gauerslund Skole har gjort en forskel. Jeg synes, Tv2 har taget ansvar.