Debat

Vi går efter en aftale

Overenskomst 08.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aftaleforhandlingerne i 2008 ender med konflikt og efterfølgende lovgivning i Folketinget, mener flere arbejdsmarkedsforskere. Deres spådom er baseret på politiske partiers løfter om ekstra penge, som har skruet forventningerne i vejret. Specielt for lærerområdet fremhæves arbejdsgivernes bastante udmeldinger om arbejdstidsaftalen som optakt til en konflikt.

Umiddelbart ser det da også vanskeligt ud. Politikerne har ansvaret for at sikre tilstrækkeligt med midler. Men de har også et ansvar for den danske aftalemodel. Derfor skal de undlade at blande sig i forhandlingerne og i fordelingen af pengene. Hvis det sker, bør det også være muligt at nå frem til en aftale.

I forhold til arbejdstidsaftalen kræver arbejdsgiverne mere undervisning, bedre muligheder for at prioritere samt ledelsesret frem for aftaleret. Ja, »Danske Kommuner« har endda den opsigtsvækkende overskrift, at fordelen ved lærernes arbejdstidsaftale er, at den kan afskaffes.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er en retorik, vi har hørt før. Men ansvarlige forhandlere ved selvfølgelig godt, at skal der nås et resultat, forudsætter det en arbejdstidsaftale, som vi bliver enige om.

I næste uge starter forhandlingerne. Derfor er det på tide at fokusere på, at parterne også har en række fælles interesser. Begge har tilkendegivet vilje til nytænkning, så vi kan få en helt ny arbejdstidsaftale, som er enkel og fleksibel. Begge parter har en indlysende interesse i at minimere skoleledernes arbejde med administration af tid og i stedet styrke den pædagogiske ledelse. Og begge parter har udtrykt ønske om at sætte undervisningsopgaven i fokus.

For Danmarks Lærerforening er det afgørende, at en aftale sikrer et lærings- og arbejdsmiljø, hvor den enkelte lærer får mulighed for i stort omfang selv at prioritere undervisningsopgaven, hvor der er et maksimum for antallet af undervisningstimer, og hvor der er en balance mellem undervisning og forbederelse med videre. Det handler grundlæggende om at sikre alle lærere mulighed for at give undervisningen den fornødne kvalitet til gavn for eleverne. Det er dybest set også en fælles interesse.

Der påhviler begge parter et stort ansvar for at nå et resultat. Ingen har interesse i konflikt og indgreb, som uundgåeligt vil få langtrækkende negative virkninger for rekruttering af arbejdskraft, for arbejdsmiljøet og for engagement og udvikling i folkeskolen.

Lad os komme i arbejdstøjet og skabe et resultat til gavn for folkeskolen. For Danmarks Lærerforening er målet klart: Vi går efter en aftale.

»Lad os komme i arbejdstøjet og skabe et resultat til gavn for folkeskolen .«