Legen i tiden - og i fremtiden / Legeuniverserne / Legetyper
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De tre ovenstående bøger er tidligere udgivet som én stor bog, "Den rene leg", og nu er den altså udkommet i tre dele. Hver af de tre bøger indledes med følgende sætning: "Leg - især børns leg - vil blive den væsentligste faktor i fremtidens samfund og påvirke uddannelse og vor hverdag". Denne sætning tolker jeg som både baggrund og perspektiv for bøgerne, og man kan vel også sige, at den indkredser målgruppen.
De tre bøger indledes med det samme forord, og her fremgår det, at forfatteren har forsket i og beskæftiget sig meget med leg - også i erhvervsmæssige sammenhænge.
I "Legetyper" skelner forfatteren mellem eneleg, parallelleg og gruppeleg og klassificerer legene i 15 kategorier. "Legeuniverserne" beskriver de kreative og fantasiprægede legeuniverser, børns lege foregår i, og i "Legen i tiden - og i fremtiden" påviser forfatteren, hvordan legens kvaliteter kvalificerer til fremtidens samfund.
Bøgerne er skrevet i et letforståeligt sprog og suppleret med herlige fotos af legende børn, og det fremgår tydeligt gennem analyserne og kategoriseringerne, at bøgerne og synspunkterne bygger på et stort og grundigt forarbejde og indgående kendskab til børns leg.
Gennem læsningen har jeg draget mange paralleller fra aspekter ved konkrete børnelege til voksenlivets fritidsinteresser, sociale relationer og erhvervsmæssige sammenhænge, og herigennem synes jeg, at bøgerne på glimrende vis påviser, hvilke kvaliteter der ligger i børns leg, og hvor væsentlig en faktor legen er for udvikling af barnets livsduelighed.
I mange sammenhænge kan bøgerne sikkert være øjenåbnere i forhold til at forstå børns lege og være med til at skabe bevidsthed om, hvordan man som voksen kan støtte og udvikle børnene i deres foretagender.
I en skole- og undervisningssammenhæng er bøgerne interessante, fordi perspektiverne på og analyserne af legen afdækker faktorer, der er væsentlige i et godt læringsmiljø. For eksempel at det er vigtigt med fred til at eksperimentere, og at kreativitet, fantasi, træning og samarbejde er vitale faktorer i børnenes bestræbelser på at forstå og indhente viden om den verden, de indgår i.
Bøgerne, specielt "Legen i tiden - og i fremtiden", indeholder interessante meninger og udtalelser om legen i fremtiden og åbner dermed op for overvejelser over, hvilke krav der stilles til fremtidens skole, og det er ikke test og kontrol!