Debat
Både elevplaner og samtaler
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Søren Aakjær.
Som svar på dit indlæg i sidste nummer af Folkeskolen om elevplaner:
Ja - du har ret. Vi vil også nå det fælles mål, at eleverne skal lære mest muligt, mens de går i skole.
Skole og Samfund støtter elevplaner, idet vi hele tiden er gået ind for mere skriftlighed i skole-hjem-samarbejdet. Jeg er helt enig med dig i, at en elevplan skal følges op med en samtale mellem forældre, elev og lærerne. For at en sådan samtale kan blive god og fremadrettet, skal der ligge noget skriftligt til mødet. Det er her, elevplanen kommer ind i billedet. Det er her, den skal målrette samtalen om opstilling af handleplan for den næste periode for eleven. Elevplanen er stadig kun to år gammel, der er derfor stadig ting, der kan forbedres. Skole og Samfund har i samarbejde med blandt andre Danmarks Lærerforening peget på, hvordan elevplanen kan udvikles. Det fremgår af et hæfte, vi udgav i november 2007, der hedder »Sådan kommer vi videre« (se www.dlf.org. Redaktionen). I hæftet beskriver vi kort, hvordan elevplanen kan udvikles sammen med en udviklingssamtale mellem elev, lærere og forældre. Vi lægger vægt på, at der skal foreligge noget skriftligt materiale inden samtalen.
Skole og Samfund har netop gennemført en undersøgelse af benyttelsen af og tilfredsheden med elevplanerne, og den giver et godt billede af, at forældre er meget tilfredse med elevplanerne, og at de kvalificerer samtalen omkring elevens udvikling.
Jeg venter spændt på Evalueringsinstituttets evaluering af skole-hjem-samarbejdet, som kommer i løbet af et års tid. Vores undersøgelse er tilgængelig på skole-samfund.dk