Tosprogede elever står svagt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dansksprogede og tosprogede unge har ikke lige forudsætninger i det videre skole- og uddannelsesforløb efter folkeskolen. Det fremgår af en rapport, som Danmarks Pædagogiske Institut netop har offentliggjort.
Undersøgelsen er gennemført i skoleåret 1995/96, efter at Folketinget drøftede de mulige konsekvenser af at afskaffe den kommunale pligt til at tilbyde modersmålsundervisning.
I 9. klasse er elever, der har deltaget i modersmålsundervisning, bedre til skriftlig fremstilling end elever, der ikke har fået modersmålsundervisning, viser undersøgelsen, men i 8. klasse kan der ikke påvises forskelle.
På begge klassetrin viser undersøgelsen, at de tosprogedes danskkundskaber er bedre, jo længere de har været i Danmark.
Rapporten hedder 'Tosprogede elevers danskkundskaber på folkeskolens ældste klassetrin.'