Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tankesættet i ideologien inklusionisme stammer fra en hensigtserklæring uarbejdet i 1992 i byen Salamanca, og grundideen er accept af og en respekt for forskellighed. Smuk tanke, som overført til skolesystemet betyder, at alle børn - uanset deres særlige behov - har ret til at gå i skole med deres jævnaldrende kammerater i det nærmiljø, hvor de nu engang bor.
I praksis betyder det, at alle går i deres lokale skole. Skolens række af resursepersoner (testlærere, læsevejledere) vurderer, vejleder og rådgiver i forhold til den enkelte elevs undervisningsbehov. Skolen indretter små grupper, særlige lokaler og foranstaltninger svarende til elevernes behov. Hovedprincippet er: I det omfang eleverne kan undervises sammen og lære af mangfoldigheden, gøres det. Mangfoldighed og/eller forskellighed opleves på skolen som en helhed, samtidig med at undervisningen differentieres fysisk, så alle lærer.
Meget enkelt i virkeligheden, og alt andet har intet med inklusionisme at gøre, men er blot »italesættelse« af manglende vilje og særinteresser.
- Hvor pengene kommer fra? Uden Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, uden specialskoler, uden konsulenter, uden diagnoser, uden . bliver det næppe et problem!