Anmeldelse
Rollespil i Folkeskolen
Rollespil i Folkeskolen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er i de seneste år udgivet en del materialer til arbejdet med rollespil i skolesammenhæng. I denne bog er det tydeligt, at forfatterne gerne har villet udfordre deres emne på flere niveauer. Det gælder et teoretisk, et pædagogisk og et praktisk niveau. Og det er måske en god og farbar vej i en tid, hvor de bog- og vidensnære krav til undervisning underlægges stadig mere formaliserede krav.
Det er elementer fra de snart historiske fag sløjd og håndarbejde, der er taget udgangspunkt i forud for arbejdet med denne bog om rollespil. Den konkrete afprøvning har fundet sted i en enkelt sommeruge, der blev afviklet i 2007 med deltagelse af cirka 60 børn. Det kan så være i en emneuge eller et mere afgrænset fordybelsesforløb, hvor et team eller en lærergruppe sætter sig for at arbejde på tværs af deres fag.
Bogens primære styrke er det engagement, der lægges for dagen i praksisbeskrivelserne. Lidt tungere fremstår forsøgene på at implementere nogle af de pædagogiske buzz-words, der lige nu er oppe i tiden, når det gælder om at beskrive værdien af de praktisk-musiske fag. Måske en nødvendighed, når en sådan bog skrives og udgives i et samarbejde mellem kommune, uddannelsesinstitutioner og lokale sponsorer. Måske et signal om en måde at skrive fagbøger på, der vil blive mere almindelig i fremtiden.
Som bruger af bogen kan man så vælge at lade sig inspirere af helheden eller at trække de elementer ud, der med afsæt i rollespil som genre kan give inspiration til god og tværfaglig undervisning.