Folkeskolens leder:
Stolte lærere
Lærerprofession.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne er eksperter i undervisning og skal derfor ikke finde sig i at blive belært af lægmænd. Lærerne skal vise, at de er stolte af deres fag.
Sådan sagde samfundsdebattør, filosof og chef i Danske Bank, Morten Albæk, da han talte på Danmarks Lærerforenings kongres som indledning til drøftelser om fremtidens skole.
»Det er den stolte lærer, der er drivkraften i skabelsen af fremskridtets skole«, fortalte han de delegerede. Til gengæld skal de stolte lærere sammen med skolelederen også holde orden i egne rækker og for eksempel sørge for, at en dårlig lærer bliver bedre eller fyret, fortsatte Albæk og pegede dermed på, hvad man kunne kalde den dobbelte dobbelthed i definitionen af og kravene til lærerprofessionen:
- Som profession skal lærere stå ved deres faglighed. Lærere har didaktisk kompetence til at udvælge det relevante indhold og gennemføre undervisningen. Deres lærerfaglighed giver den nødvendige indsigt i de komplekse forhold, der påvirker elevers læring.
- Som profession skal lærerne sørge for, at der altid er kvalitet i den undervisning, eleverne tilbydes, og de skal derfor stille krav om den rigtige grund- og efteruddannelse - og ordentlige arbejdsbetingelser.
Eller sagt lidt mere enkelt: Lærerne skal være stolte af det, de kan og gør. Og de skal sørge for at feje for egen dør. Heri gemmer sig muligheden for at genrejse respekten for lærerne! Når Mads, Mia og Muhammad får den undervisning og støtte, de har brug for - uanset om de er fagligt, kropsligt eller psykisk svage, om de er galoperende kvikke eller har ild i røven eller det hele på én gang - bliver der lyttet i offentligheden, når lærere og skoleledere kommer med forslag, ønsker og kritik. Fordi man ved, at det er i orden, det der foregår henne på skolen.
Professor Ove Kaj Pedersen er inde på det samme i sin store analyse, Folkeskolens formål og nyeste udfordringer: »Der er ingen tvivl om, at det i dag er læreren og lærerstanden, der beslutter fremtidens folkeskole. Det er derfor nu, den store debat skal i gang! Gerne indsigtsfuld om de samfundsmæssige og politiske betingelser; gerne åndrig om de grundlæggende værdier og principper; gerne selvkritisk om fortidens erfaringer og gerne selvglad om lærernes og lærerstandens fortjenester. Men for alt i verden, lad den være hård og direkte, uden klynk og jammer«.
Hans afslutning er heller ikke helt af vejen: »Lad debatten foregå i fagbladet Folkeskolen og på folkeskolen.dk!«
Og på skoler og medlemsmøder i DLF kunne en tilføjelse lyde.
-th
»Når en forælder belærer læreren om, hvordan hun skal undervise, så kan læreren sige: 'Hvis du er utilfreds, kan du bare vælge en anden skole'« MORTEN ALBÆK PÅ DLF's KONGRES 2008, MÅNEDSMAGASINET UNDERVISERE, oktober