Debat
Samfundsdebattør nedgør forældre
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Samfundsdebattøren Katrine Winkel Holm har tidligere i år postuleret, at forældre, der har valgt privatskole, »lever på en ø af faglighed og kundskabsglæde«. Det skulle der så ikke være i folkeskolen.
Postulatet nedgør det store flertal af forældre, der vælger folkeskolen. Hvis der ikke i folkeskolen var kundskabsglæde, ville langt flere forældre vælge folkeskolen fra. Folkeskolen har herudover mange styrker. Den er en juvel i demokratiet - den eneste samfundsinstitution, som sikrer møde og sammenkitning på tværs af sociale skel. Derfor skal der ikke spilles jeopardy med folkeskolen.
Ud over kundskaber og færdigheder kan åbenhed, medmenneskelighed, evne til at omgås og samarbejde med alle mennesker lægges til, når regnebrættet over folkeskolens resultater gøres op. Folkeskolen løser de opgaver, Folketinget har besluttet. Det er der åbenbart nogen, der har problemer med!
Folkeskolens gode resultater viser sig mange steder. Færdigheds- og kundskabsniveauet i Danmark giver os plads blandt verdens rigeste nationer. Danske unge scorer højest i internationale undersøgelser i forhold til medvirken i og viden om demokratiet. Vi er verdensmestre, når det gælder elevernes glæde ved skolen. Danskerne er verdens lykkeligste folkeslag med et minimum af social uro. Det er vel ikke så ringe endda.
Alt det skal vi varme os ved, men ikke lade os nøje med. Folkeskolen skal fortsat lære eleverne nyttige faglige kundskaber og færdigheder. Men eleverne skal i endnu højere grad udvikle alsidige kompetencer som kreativitet, innovation, samarbejds- og problemløsningsevne. Kompetencer, som samfundet har brug for. Folkeskoleeleverne får herudover helt unikke muligheder i forhold til den menneskelige vækst og forståelse, der følger af deltagelse i forpligtende fællesskaber præget af mangfoldighed.
Det er alt dette, Katrine Winkel Holm nedgør. Efterfølgende er hun desværre blevet sekunderet fra flere sider. Også fra helt uventet hold. Det skal ikke stå uimodsagt. Det har hverken folkeskolen eller fremtidens samfund fortjent. Folkeskolen er en demokratiets fælles skole og skal selvfølgelig fortsat være underlagt samfundets almindelige demokratiske beslutningsprocesser. Vi skulle gerne med glæde i 2014 kunne fejre en 200-års-jubilar, der i tiptop trimmet tilstand nyder bred opbakning.