Debat
Medgiften manglede!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Regeringens ønske om et partnerskab havde mere karakter af et forsøg på et arrangeret ægteskab.
Bruden og hendes far blev sure, men man havde jo glemt at tage gom, forlover med flere i ed, inden bryllupskagen skulle skæres for.
Inden DLF meddelte statsministeren om stillingtagen til hans syv mål, så havde såvel KL som Skolelederne meldt hus forbi.
Hvis et partnerskab om folkeskolen alene skal handle om at stille virkelighedsfjerne mål op, så skal vi ikke være med. Det ville være en ren hån mod de hårdtarbejdende lærere og ledere, som hver dag står over for større og større udfordringer.
Mål uden midler - det er for luftigt.
Havde vi kastet os ud i partnerskabet på regeringens præmisser, ville vi senere på året været taget til indtægt i forbindelse med diverse lovgivninger på skoleområdet - uden at have haft mulighed for at sige fra. Der har ikke på noget tidspunkt i forløbet været optræk til et reelt partnerskab.
Vi fortsætter sammen med KL og Skolelederne vore bestræbelser på at skabe en god og rummelig folkeskole - med plads til alle. Det er ikke os, der gør folkeskolen til en ideologisk kampplads. Folkeskolen er for følsom til, at der må gå ensidig politisk ideologi i den.
Inklusion må også være målet, når der tales om samarbejde mellem aftaleparter. Det er ganske uforståeligt, at regeringen ekskluderer kvalificerede samarbejdsparter på så vigtigt et område som folkeskolen, når ambitionen om at kunne klare sig i den internationale konkurrence ellers er intakt.
Vi er skuffede og vrede, men på trods heraf har vi den udstrakte hånd også til Tina Nedergaard og Lars Løkke.
Lad os fjerne »den varme luft fra ringbindene«: Ambitiøse mål, verdens bedste . bliver en retorisk og useriøs ordflom, der ikke har rod i virkelighedens verden.
Lad os få nogle realistiske mål, og lad os få dem sat i relation til midlerne - og lad os så håbe, at viljen til at gøre en god skole endnu bedre også findes iblandt regeringen og dens støttepartier.
Vi har brug for konkrete og virkelighedsnære tiltag, der kan føre til forbedrede resultater.