Debat
Henrik Hansen
De alsidige kompetencer skal have trinmål
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 21 argumenterer Dorte Lange for, at man ikke skal have trinmål for elevernes alsidige og sociale udvikling.
Jeg vil gerne slå et slag for, at sådanne er nødvendige for at gøre denne del af folkeskolens indsats ligeværdig med den faglige side.
Jeg er enig i, at der sikkert er alt for mange forskellige trinmål for de enkelte fag, så mange, at det må være svært at have overblik over dem og følge med i den enkelte elevs opfyldelse heraf. Men sådan er det nu. Hvorfor skal vi så have flere? Det skal vi efter min mening og erfaring for at gøre arbejdet med at udvikle elevernes sociale forståelse og de øvrige alsidige kompetencer mere synligt og accepteret. Inden for de eksisterende fag selvfølgelig.
I alt for lang tid har nogle haft held med kun at understrege de faglige sider af skolens opgave, og hver gang nogle siger, at skolen også har andre opgaver, så afvises de med, at vi skal (bare) nå de faglige mål. Selvfølgelig er det korrekt, som Dorte Lange skriver, at i fagmålene er samarbejde, problemløsning med videre integreret i fagene. Men for at forældre og politikere skal forstå, hvor vigtigt det er at bibringe eleverne disse alsidige kompetencer, skal de behandles ligeværdigt med de faglige trinmål. Trinmålene skal have progression, de skal afstemmes med, hvad der kan nås tidsmæssigt, og de skal supplere de faglige mål. De faglige og de sociale mål er ikke hinandens modsætninger, som nogen ofte gør dem, de er hinandens forudsætninger. Derfor skal de behandles ens.
I Gladsaxe Kommune vedtog byrådet for flere år siden sådanne trinmål for de alsidige og sociale kompetencer. Og dermed stoppede diskussionen om, hvad der var vigtigst. Prøv at se sagen fra denne side.
Tegning: Henrik Hansen