Debat
Hvad kan man bruge DLF til?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 18 gav jeg udtryk for min frustration over DLF's manglende opbakning til skolebibliotekarerne. Jeg stillede Anders Bondo Christensen et spørgsmål, som han gjorde alt for ikke at besvare.
Jeg meldte mig ud i juni måned og skrev følgende til DLF:
»Som skolebibliotekar i den danske folkeskole oplever jeg ikke længere, at DLF varetager mine interesser, og jeg ønsker derfor ikke at være medlem af organisationen DLF. Så jeg udmelder mig hermed fra dags dato«.
Som respons fik jeg følgende svar:
»Da du har fået ansættelse uden for vores forenings organisationsområde, udmeldes du per 01. juli 2009«.
Så spørger jeg igen: Hvad kan skolebibliotekarerne bruge DLF til, når vi ikke betragtes som en del af organisationen?
Hvis dette er den grundlæggende opfattelse af mine kollegers og mit arbejde, så forstår I slet ikke, hvad der foregår på skolerne, og hvilken betydning vores arbejde har.
Du foreslår i dit svar til mig, at jeg skal melde mig ind i DLF igen.
Giv mig én god grund til at skulle gøre det. Jeg betragtes jo ikke længere som en del af organisationen.
Svar
Jeg koncentrerede mit svar om det, jeg troede var dit vigtigste ærinde, nemlig at du følte, at den nye arbejdstidsaftale gjorde dig til kontorfunktionær.
Jeg gik fejlagtigt ud fra, at du var klar over, at svaret til dig på din udmeldelse var en fejl. Alle lærere og skolebibliotekarer i folkeskolen hører naturligvis hjemme i DLF. Jeg skal beklage formuleringen i brevet til dig.
Anders Bondo Christensen, formand for DLF