Anmeldelse
Liv og religion
Liv og religion
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dette sæt prøveoplæg er det tredje, jeg har set til faget, og overordnet set har alle tre gode gedigne bud på, hvordan sådanne kan se ud. Det, "Liv og religion"-prøveoplægget er særligt godt til, er, ligesom bogserien også gør det, at sætte fokus på elevernes egne meninger og holdninger, på livsfilosofien og etikken. Det inddrager eksempler fra den aktuelle nutid, som gør materialet levende og engagerer eleverne. Jeg kan godt selv lide at lave prøveoplæg med aktuelt stof og laver gerne nyt hele tiden. Men det tager jo også tid, og hvis læreren så ikke er linjefagsuddannet, kan det også være svært at garantere for kvaliteten.
Emnerne er gode og alsidige og handler om religion generelt, om nye og gamle religioner, frihed/ansvar, angst/håb, tillid/tvivl, vækkelser, det hellige, kulturmøde, den moderne kirke, fristelse, lidelse og mennesket i forhold til teknologi og natur. Et eksemplarisk udvalg, som man ikke går galt i byen med, hvis man følger de givne instrukser.
Jeg synes bestemt, at de tre prøveoplæg, jeg har set fra forskellige forlag, burde være på enhver skole i mindst et eksemplar, fordi de er så mangfoldige og indbyder til forskellige lærere og forskellige elever, og prøverne skal jo afspejle undervisningen. Det kunne være ret så interessant at lave prøveeksamener, hvor man sammenligner, hvordan eleverne klarer sig og svarer på opgaver fra de tre sæt af prøveoplæg, og på den måde lade oplæggene stå deres prøve i praksis.