Anmeldelse

www.evaluering.uvm.dk

www.evaluering.uvm.dk

En evalueringsportal, der virkelig fortjener opmærksomhed, og som - hvis den udvikler sig efter hensigten - kan vokse sig endnu større og endnu mere brugbar

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er efterhånden en meget gammel nyhed, at den danske folkeskole i 2004 blev vurderet af et internationalt sammensat evalueringspanel, og at vurderingen ikke var alt for positiv. I den efterfølgende OECD-rapport konkluderede panelet, at den danske folkeskole kan forbedres, og at en ny "evalueringskultur vil være den enkeltfaktor, som er vigtigst at igangsætte i forhold til at opnå andre resultater".

Fakta:

Titel: www.evaluering.uvm.dk

Type: Internet

Forlag: Skolestyrelsen

Ingen skoler eller kommuner med respekt for sig selv har vist overhørt det budskab. Tværtimod er skoler og kommuner nærmest snublet over hinanden i deres forsøg på at få gjort noget ved sagen. Således er der arbejdet massivt med at styrke evalueringen ude på skolerne.

I et godt stykke tid har vi kunnet få rigtig kvalificeret støtte til dette arbejde på Skolestyrelsens inspirerende evalueringsportal www.evaluering.uvm.dk. Men måske har sitet levet et (for) upåagtet liv, så der er rigtig god grund til at slå et slag for dets mange fortræffelige input til lærere, ledere, forældre, elever, skolebestyrelser og kommuner.

Hjemmesiden er nem og logisk bygget op med let adgang til menupunkter i flere niveauer, der refererer til de seks brugergrupper. Der er hurtig adgang til et væld af relevante artikler og materialer, organiseret med specifik relevans for hver gruppe, men selvfølgelig tilgængelige for alle brugergrupper. Siden er samlet set en sand guldgrube af bredt funderet aktuelt stof om den stigende fokusering på evaluering.

Der findes tillige fyldig information om grundlaget for evaluering, herunder de lovgivningsmæssige rammer - og så rummer siden en særdeles brugbar og meget praksisrelateret præsentation af ikke mindre end 27 evalueringsredskaber. Angiveligt den mest besøgte del af siden!

Hjemmesiden indeholder også en nyttig søgefunktion, hvor man kan søge blandt alle tekster på portalen og få svar på rigtig mange spørgsmål om evaluering og om udviklingen af en evalueringspraksis.

Lærere har mulighed for at logge sig ind med personlige adgangskoder. Det gør det muligt selv at gemme et ubegrænset antal artikler i ubegrænset tid. Der er tillige et personligt diskussionsforum, hvor man kan skrive indlæg til debatter og selv oprette emner, der ønskes diskuteret med kolleger. Et helt oplagt bidrag til god videndeling og erfaringsudveksling mellem lærerne.