Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Et nyt årtusinde - et nyt dansksystem'. Sådan begynder artiklen.
'Forlaget Alinea gør det, Malling Beck gør det, Gyldendal gør det', og nogen gør det mere end én gang.
De udgiver dansksystemer til begynderundervisningen.
Jeg vil ikke nægte, der kan være fordele ved at bruge et dansksystem. Læreren har et fast holdepunkt i undervisningen, og børnene har et fælles grundlag for samtale og aktiviteter, men jeg har svært ved at gå ind for et system, 'der plukker fra flere metoder på en gang'.
Læsebogssystemer må ikke være det bærende element.
Vi ved, børnene kommer med meget forskellige forudsætninger, når læseundervisningen starter i skolen. Nogle få kan allerede læse, og andre har et begrænset kendskab til sproget.
Mange børn kan ikke 'følge med' i teksterne i læsebogen, og der er stor fare for at udvikle lav selvværdsfølelse hos barnet. Alle skal have mulighed for at læse og skrive på det niveau, de er, ved at læse og skrive mange forskellige tekster.
Man kan vende blikket mod lande, som har succes med læseundervisningen.
I New Zealand læser de fleste børn meget tidligt, og her kender man ikke ordet lærebogssystem. Her producerer man småbøger af høj kvalitet i massevis, så hvert barn kan få mindst en ny bog hver dag og hermed blive guidet til gradvis at læse mere komplicerede bøger. Udgangspunktet tages i det enkelte barns interesser og læsekompetence.
Der skal læses og skrives meget hver dag, og børnene skal også selv være aktive med at lave tekster i funktionelle sammenhænge.
Kære danske forlag, hvornår kommer de småbøger med spændende indhold og illustrationer, som vi i den grad mangler her i det nye årtusinde på skolerne i Danmark i begynderundervisningen?
Ingrid Thomsen
Billund