Debat

Stor undren

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er det centrale medie, når man som producent vil annoncere for materialer til brug i den danske folkeskole. Denne centrale placering tager Folkeskolen sig pænt betalt for, og det må man acceptere. Det er vilkåret på et marked, hvor bladet er uden konkurrence.

Stor er derfor ens undren, når man i Folkeskolen nummer 21 kan konstatere, at Folkeskolen har stillet et opslag - formentlig gratis - til rådighed for en af bladets store annoncører, og hvor det til overflod fremgår, at dette opslag blot er det første i rækken, hvor annoncøren får lejlighed til intenst at markedsføre et nyt dansksystem til 1.-3. klasse. Oven i købet et år inden det er udkommet. Det siger sig selv, at der ikke kan stilles mange kritiske spørgsmål til et materiale, som intervieweren ikke har set, og det siger ligeledes sig selv, at det er af uvurderlig betydning, helt gratis og med den redaktionelle autoritet i ryggen, at få mulighed for at forhåndslancere et nyt system.

Man kan have forståelse for, at bladet gerne vil klø en stor annoncør på ryggen - sådan noget gør man sædvanligvis i form af rabatter. Men at sammenblande redaktionelle og annonceringsmæssige interesser forekommer problematisk. Er det en ny redaktionel linje, at man som annoncør kan bestille en mikrofonholder og så få et interview optaget i bladets redaktionelle stof? I så fald vil Dansklærerforeningens Forlag gerne bestille sådan en til et tilsvarende interview om vores nye materiale til skolestarten, 'Danskfidusen'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Gert Emborg

Dansklærerforeningens Forlag

Svar

Som Gert Emborg ved det, har vi vandtætte skotter mellem redaktion og annoncesalg, der forestås af firmaet Stibo Media uden nogen indblanding fra redaktionen.

I den skriftlige aftale mellem forlag og redaktion - om det projekt, Emborg kritiserer - står der blandt andet:

'Artiklerne bliver skrevet efter journalistiske kriterier, og det betyder, at redaktionen/journalisten bestemmer, hvad der bliver skrevet om, og hvem der bliver interviewet. Forlaget kan ikke kræve, at der føjes ekstra afsnit eller nye formuleringer til artikler'.

Folkeskolen vil gerne bidrage til debatten om undervisningsmidlernes kvaliteter - eller mangler på samme.

- Derfor bringer vi hvert år næsten 800 anmeldelser.

- Derfor betaler vi hvert år 10.000 kroner til årets undervisningsmiddelpris, som uddeles af en uafhængig komité.

- Derfor bragte vi for et par uger siden et interview med to forlagsredaktører.

- Og derfor henvendte jeg mig for lang tid siden til nogle forlag for at få lov til at lade en journalist følge produktionen af en række undervisningsmaterialer. Det har resulteret i tre aftaler - og flere følger sikkert. I første omgang følger vi tilblivelsen af materialer til dansk, matematik og naturfag.

Thorkild Thejsen

chefredaktør