Debat

Puh-ha for en debat

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal pædagoger undervise, eller skal lærere lege med børnene. I vores respektive fagblade ('Børn & Unge' og Folkeskolen) får debatten ikke for lidt! Begge fagblade forsøger efter bedste evne at overgå hinanden med programerklæringer, der bedyrer, at deres udgangspunkt er det rigtige.

'Børn & Unge' med artikler, der viser, at lærere og pædagoger godt kan arbejde sammen uden skelen til faggrænser, uden respekt for, at man har forskellige udgangspunkter og forskellige uddannelser. Vi skal holde op med at kalde det for andet, end hvad det er. BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, tror på, at pædagoger har noget at byde på i folkeskolen, samtidig med at vi som lønmodtagere har en legitim ret til fuldtidsstillinger.

Folkeskolen slår på den anden side til lyd for, at pædagoger overhovedet ikke har noget at gøre i forbindelse med undervisning. Eller gør de?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I Folkeskolen fra den 23. maj forklarer Kjeld Folmer Nielsen, at pædagoger ikke ved noget om den aktivitet, der hedder undervisning, selv om de ofte underviser (?), hvorimod børnehaveklasselederne har stor indfølings- og indlevelsesevne, selv om de har 'mangler' i deres uddannelse. Det er dog en utrolig forskellig indfaldsvinkel til to persongrupper med samme uddannelse. Begge uddannet som pædagoger. Skulle det måske være, fordi de er medlem af to forskellige fagforeninger.

Hvorfor er børnehaveklasseassistenterne slet ikke nævnt i denne forbindelse? De arbejder sammen med børnehaveklasselederen. Samme børnegruppe, samme uddannelse. Er det måske fordi, de også er medlem af en anden fagforening.

I samme blads leder kan pædagogen og læreren pludselig udgøre et team, hvor en og en bliver til mere end to, men kun hvis pædagogen er børnehaveklasseleder!

Kære Danmarks Lærerforening. Børnene ændrer sig, opgaverne ændrer sig, love ændrer sig, uddannelser ændrer sig, og samarbejdsrelationer vil ogsåændre sig, også i folkeskolen. Lad samarbejdet vise, at opgaven kan løses i takt med, at både undervisningskrav og uddannelser ændres.

Senest kan man i øvrigt læse i pressen, at læreruddannelsen ændres i en mere faglig retning. Hvordan stemmer det overens med børnenes behov for en meget procesorienteret person med fokus på det enkelte barns muligheder og sociale relationer og ny folkeskolelov?

Jeg vil æde min gamle hat på, at hvis alle pædagoger, der er ansat i folkeskolen, var organiseret i DLF, ville piben få en helt anden lyd!

Søren Thorning Andersen

formand for BUPL

Roskilde Amt