Debat
Lidt plads til diskussion
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Thorkild Thejsen har jokket i nælderne med sine bemærkninger om efteruddannelse - men der er vej ud.
Situationen er, at efteruddannelsesniveauet overhovedet ikke er tilpasset lærerprofessionens aktuelle kompetenceniveau. Mine bornholmske ører falder helt af, når jeg skal høre på kursusinstruktørens racistiske bemærkninger om de bornholmske resultater med hensyn til danskfærdigheder, mine ben bliver tunge, når 'forskeren' missionerer for mentale opstigninger ad okkulte bjerge med målsætninger på hver en afsats, og mine tæer krøller helt sammen, når et efteruddannelseskursus i matematik omhandler netop de dele fra matematikken, som kun har fundet tilhængere blandt magikere.
Det er ovenud let at følge med i de videnskabelige produkter, der omhandler grundskoleområdet: der kommer næsten ingenting. Der kommer enkelte forskningsrapporter, men de er en blanding af videnskabeligt arbejde, udokumenterede påstande og personlige, religiøse bekendelser. Der kommer enkelte doktorafhandlinger, men de angår historiske forhold eller forhold for psykologer. Eneste frie forum for vidensbaseret diskussion om skoleforhold er Folkeskolens debatsider. Så lidt plads til et område, der er nøglefaktoren i skabelsen af Danmark som foregangsland!
Det er lærerprofessionen, der har viden om, hvad der foregår på efteruddannelseskurser, det må derfor også være lærerprofessionen, der må kræve, at der skelnes mellem okkult 'forskning' og videnskabelig forskning. Vi har brug for debatsiderne til at udvikle erkendelse af tingenes tilstand. Den erkendelse foregår absolut ikke på kurserne, den foregår mellem ørerne på professionelle lærere, der erfarer, reflekterer, læser, debatterer, udveksler erfaringer med hinanden og udvikler grundskolepædagogikken i overensstemmelse med både lovgivningen og den faktiske situation. Efteruddannelse ud fra viden er i orden, efteruddannelse ud fra magisk fortolkning af løsrevne ord i folkeskoleloven er blot endnu en hån mod lærerprofessionen.
Birgitte Borgen Marcussen
Gentofte