Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Selvfølgelig har chefredaktør Thorkild Thejsen da ret til at ytre sig om alt mellem himmel og jord, men han har vel ikke pligt dertil, som for eksempel din, ved enhver lejlighed på det seneste, fastbrændte mening om, at alle skal ud af huset og på kursus atter og atter for at kunne holde trit med udviklingen, fordi vi i folkeskolen, hvis jeg har forstået dig ret, er at sammenligne med en erhvervsvirksomhed og dennes ansatte! Det lyder som kommunal ledersnak. Fri os dog for, at en sådan opfattelse skal vinde indpas!
Jeg kan til nød give dig ret i kursers nødvendighed med hensyn til informationsteknologi og lignende specialiteter, men ellers bliver vi da i det daglige oversvømmet med virkeligt mange og ypperlige forlagsudgivelser, hvor man ikke behøver en lektors vurdering (på et kursus) for at kunne vælge. Her er det kun økonomien, der sætter grænser. Men lidt færre kurser må vel kunne give lidt flere kroner til afhjælp.
Tilbage til din leder i Folkeskolen nummer 19. Den skulle vel sandsynligvis også opfattes som en slags provokation! I den forbindelse havde Folkeskolen nummer et/to en omgang vås over otte sider skrevet af en cand.syg og en lektor omhandlende de nye børn (forhandlerbørn). Da Erik Schmidt, Odense, i Folkeskolen nummer fire tillader sig at kritisere dig for at ofre de mange sider på en sådan gang fraseagtigt, holdningsløst, amoralsk, postmodernistisk udskrab, som han udtrykker det, forsvarer du dig blandt andet med, at folkeskolens lærere har brug for provokationer for at holde sig vågne, og da nu de to herrer hver især havde udgivet en bog! og så videre.
Ja, hvad så, Thejsen, om de så havde udgivet ti! De to herrer ville ikke kunne overleve én dag i folkeskolen! Og med hensyn til provokationer - så tror jeg nok, at vi praktiserende folkeskolelærere i det daglige bliver mere end rigeligt provokeret gennem ungerne, den nye skolelovs gennemførelse med videre til, at vi aldeles ikke også behøver din hjælp i Folkeskolen dertil. Der må være en fornemmere opgave for chefredaktøren at tage sig til og så overlade disse iagttageres mærkværdige forskningsresultater til enten fortielsens død eller til et af de sensationshungrende, lærervenlige dagblade!
Nu er skaden nok ikke så stor, fordi jeg kender adskillige folkeskolelærere, der slet ikke orker at læse Folkeskolen på grund af de mange provokationer, som de udsættes for i det daglige!
Flemming Kattrup
Børkop
Svar:
Undskyld, at jeg er født. Det skal ikke gentage sig.
Men jeg vil straks søge et kursus om bedre bladredigering.
Thorkild Thejsen
redaktør