Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Til Undervisningsministeriet
Jeg er en pige på 16 år. Jeg er 9.-klasse-skoleelev og er elevrådsformand på min skole. Jeg skriver dette brev, fordi jeg er utilfreds. Jeg er utilfreds med den nye afgangsprøve i matematik, som vi netop er blevet præsenteret for. Jeg vil derfor på vegne af mine klassekammerater, såvel som på egne vegne, klage over prøven. Men sket er sket, jeg ved godt, at vi har været oppe i skriftlig matematik og ikke kommer til at få en ny prøve, i hvert fald ikke i år. Det er heller ikke formålet med dette brev, jeg vil bare gerne have, at I hører mine synspunkter.
For det første synes jeg, at det var lige lovligt sent, at I fik bestemt jer til, hvilken form for prøve vi skulle have. For det andet burde vi have haft denne form for prøve til terminsprøverne. Så havde vi haft en bedre chance for forberedelse og bedre disponering af tiden. Det havde da kun været retfærdigt! Men nu til selve prøven. Jeg mener, at det kun havde været rimeligt, hvis vi havde holdt en pause imellem de to prøver. Så kunne man gå ud og få lidt frisk luft, strække benene, altså stresse lidt af.
Så er der noget andet, jeg vil klage over. I problemregningsprøven siger I, at I har taget nogle opgaver væk, så prøven skulle svare til tre timer. Enten havde I glemt de berømte, der skulle væk, eller også var der alt for lidt tid.
Alt i alt synes jeg, at denne form for skriftlig matematik er dårlig! Jeg håber, I vil tænke over, hvad jeg har skrevet, så I måske laver en ny, gammel, i hvert fald en anden form for prøve til næste år. At denne ringe form for prøve lige skulle ramme min årgang, er kun beklageligt. Jeg går selv ud af folkeskolen til sommer, så mine prøver er meget vigtige. Det er de også for mange andre, så derfor: Lav denne form for prøve om!
Mette Larsen
Stige Skole