Debat
Bøger til natur/teknik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen nummer 21 indeholder mange gode og inspirerende artikler om undervisningsmaterialer, som vi som forlæggere kan anvende som udgangspunkt for samtale med forfattere. Tak for det. Men lektor Torben Weinreichs artikel 'Skolebogen og netværket' kræver en kommentar og en opfordring til diskussion. Torben Weinreich skriver, at det undrer ham, at der til faget natur/teknik udgives bøger. Underforstået, at fagets karakter er eksperimenterende, stofvalget styret i elev-lærersamarbejde og resultatet af undervisningen straks lagres i velordnede kategorier i elevens hoved og hjerte. Er det nu i modstrid med, at skolerne køber bøger til faget? Endda bøger med meget fyldige lærervejledninger.
Torben Weinreichs undren må skyldes hans faglige og ansættelsesmæssige afstand til fagets udøvelse i praksis. Det er undskyldeligt; men jeg er skuffet over Torben Weinreichs implicitte opfattelse af lærebogens rolle. I natur/teknik - og forhåbentlig også i andre fag - er bogen jo ikke lig med læringen. Det, der skal læres, står ikke i bogen. Sådan laver vi ikke bøger mere, hverken i natur/teknik eller i geografi. Bogen er et redskab, et forhåbentlig inspirerende oplæg til at arbejde med mange metoder og mange kilder. Undervisningen er ikke i bogen, men med og omkring bogen, som jeg plejer at sige til forfattere.
Hvorfor er netop bogen så god til det? Torben Weinreich nævner andetsteds i sin artikel behovet for, at skolebogsforfatteren skal stå inde for noget. Det er netop dette krav, som andre redskaber har så svært ved at opfylde. Bogen er efter min mening enestående i sin evne til påén gang at give oplevelse, forståelse og fordybelse.
Og så kan et bogsystem noget, som burde optage Danmarks Lærerhøjskole meget, nemlig hjælpe læreren med at holde styr på progression og kontinuitet i undervisningen. En række faglige begreber og modeller kan præsenteres og bearbejdes i en rækkefølge, der er hensigtsmæssig for læring. Af den foreløbige rapport fra Lunt-projektet (Danmarks Lærerhøjskole 1997 - Lærerhøjskolens undersøgelse af natur/teknik - udført for Undervisningsministeriet/Folkeskoleafdelingen) fremgår det blandt andet:
1. Lærerbaggrund for faget natur/teknik: 57 procent af klassernes lærere har ikke liniefag med naturfagligt indhold! - Det vil sige, disse lærere har et behov for en faglig vejledning i valget af emner og dermed en fastlæggelse af progression og kontinuitet, dette vil blive tilfredsstillet i de lærervejledninger, som følger med ethvert ansvarligt bogsystem, som ikke er et must, men ment som en håndsrækning.
2. Hvad er det, der er bestemmende for lærernes valg af indhold i natur/teknik? - Det viser sig, at omkring 80 procent angiver, at de oftest vælger noget, der er sjovt/spændende, mens kun cirka 30 procent vælger stoffet efter, om det står i CKF (Centrale Kundskaber og Færdigheder)! - Igen en stærk anledning til, at gode lærervejledninger viser sammenhængen med CKF'erne og virkeligheden!
Vis mig det redskab, der kan hamle op med bogen på det område.
Tom Døllner
lærer, forlagsredaktør
Geografforlaget