Debat

Uddannede lærere i folkeskolen – eller hvad?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med stor interesse har jeg fulgt med i debatten om manglen på uddannede lærere i folkeskolen og bed mærke i, at især Høje-Taastrup Kommune har svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft til skolerne. Både min mand og jeg er lærere, og min mand er ansat i Høje-Taastrup Kommune. Han har over seks års erfaring som lærer med fuldt skema. Desuden er han også uddannet svømmelærer og pædagogisk it-vejleder. Dog er han først blevet færdiguddannet denne sommer. Det har været hårdt at have fuldtidsjob, familie og læse på seminariet, men han har så efterspurgt kobling mellem teori og praksis. Ydermere ville man vel heller ikke kunne gå på seminariet om aftenen og blive fritaget fra praktik, hvis denne erfaring ikke betyder noget? Problemet er jo så desværre, at mange faktisk aldrig bliver færdige med at læse.

Men det blev min mand, og han glædede sig over, at han efter dimission ville stige direkte til løntrin 33 på grund af sine mange års erfaring. Dette fik han lovning på fra skoleleder og fra kommunen. Rent faktisk figurerer erfaringsdatoen på samtlige lønsedler udstedt af Høje-Taastrup, og ydermere har de sendt et brev, hvori de bekræfter, at hans erfaringsdato regnes fra 2001. Dette brev modtog vi i marts, og med dette i hånden gik jeg til min chef og bad om at komme på nedsat tid, økonomisk ville det hænge sammen med denne lovning på løntrin 33. Nu vil Høje-Taastrup så bare ikke give de lovede løntrin og henviser til en lokal aftale, der siger, at kun anciennitet, der er optjent i kommunen, kan overføres til efter endt uddannelse. Og dette på trods af at de har bekræftet det, de har lovet i brev, på lønsedler og telefonisk. Så jeg kan sandelig godt forstå, at Høje-Taastrup Kommune har problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft, når de behandler deres personale sådan.

Man vil altså gerne udnytte studerendes arbejdskraft, men ikke betale for det bagefter! Hvis man kan give en lærerstuderende fuldt ansvar for børns undervisning og trivsel, så kan man også betale for det bagefter! Især hvis man har lovet det.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler