Debat

Afbureaukratisering ruller

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har inddraget alle folkeskolens parter i arbejdet med at afbureaukratisere folkeskolen - et arbejde, som Johanne Schmidt-Nielsen også henviser til i Folkeskolen nummer 21, og som umiddelbart før sommerferien mundede ud i en række konkrete forslag. Jeg har allerede gennemført ét forslag med hensyn til kvalitetsrapporter, og jeg vil med folkeskolens forligskreds snarest drøfte de øvrige forslag.

Herudover har regeringen sammen med KL iværksat et omfattende og ambitiøst afbureaukratiseringsarbejde, som omfatter alle centrale områder, herunder folkeskolen. Regeringen vil sammen med KL kortlægge de administrative byrder på folkeskoleområdet, og det gælder, uanset om de stammer fra centrale eller kommunale regler. På den måde får vi et fuldstændigt og dækkende billede af, hvor der skal sættes ind. Og undervejs vil medarbejdere på skolerne og i kommunerne blive hørt. Vi har forpligtet os selv til i løbet af næste år at have udarbejdet handlingsplaner for afbureaukratisering af folkeskolen.

Afbureaukratisering er andet og mere end at skælde ud på den nuværende regerings initiativer såsom elevplaner og kvalitetsrapporter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Initiativer, som i øvrigt har fået ros fra skoler og kommuner, efterhånden som de er blevet mere fortrolige med disse redskaber. Og forældrene har hele tiden været glade.