Folkeskolens leder:
OECD og DLF
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
To rapporter om folkeskolen på samme dag, én fra OECD på 86 sider og én fra Danmarks Lærerforening på 56. Begge rapporter tager afsæt i Pisa-undersøgelsen fra år 2000, der viste, at danske 15-årige klarede sig dårligt i læsning i sammenligning med elever fra andre lande. I matematik scorede de på det jævne, og i naturfag var de danske testresultater decideret elendige.
OECDs undersøgelsesteam består af en brite, en canadier og to finner. De har besøgt skoler, holdt seminarer og interviewet. Resultatet er blevet en lang række anbefalinger til undervisningsministeren, kommuner, skoleledere og lærere. En del af anbefalingerne har direkte adresse til DLF og KL, og på flere områder kan man sige, at Lærerforeningen med sin rapport allerede er kommet med de første svar. I modsætning til OECD føjer DLF nemlig ny viden til.
Lærerforeningen har undersøgt, hvilke initiativer kommuner og skoler har taget for at forbedre undervisningen i læsning, i natur/teknik og i fysik/kemi. Man har hentet oplysninger i 165 kommuner og registreret alle efteruddannelses- og forbedringsinitiativer de seneste ti år. Resultatet er forstemmende, når det gælder læsning. På naturfagsområdet er det katastrofalt. Selv om den store internationale læseundersøgelse kom for ti år siden, har hver femte kommune endnu ikke foretaget sig noget for at forbedre læse-undervisningen. Og selv om natur/ teknik kom ind i skolen med 93-loven, har tre fjerdedele af kommunerne ikke foretaget sig noget for at støtte det nye fag. Men bundrekorden har fysik/kemi: Kun hver tiende kommune helt nøjagtig 12 procent har taget initiativ til at hjælpe det nødlidende fag. »Skoleejere« ynder kommunerne at kalde sig selv. Det er på tide, at de vedkender sig det ansvar, der følger med ejerskabet. Eller rettere: Det er på tide, at alle kommuner tager ansvaret alvorligt. Der er kommuner, der udfolder store bestræbelser for at støtte folkeskolens udvikling. Men der er altså også kommunalbestyrelser, der undslår sig. Det betyder, at der er lærere, der underviser i læsning og fysik/kemi, som ikke har været på efteruddannelse i ti år.
OECDs rapport sætter fingeren på adskillige ømme punkter. Men en del af de 35 anbefalinger er præcis så overordnede og brede, som de må blive, når man kun har besøgt otte skoler. DLF kommer med 29 anbefalinger, men koncentrerer sig om få, centrale områder: Læsning og naturfag skal i fokus i alle kommuner. Der skal arbejdes mere målrettet med at bryde den negative sociale arv. Og Undervisningsministeriet, KL og DLF skal gøre løbende evaluering til et fælles indsatsområde i skoleåret 2005/2006.
Læs OECDs og DLFs anbefalinger inde i bladet, studér rapporterne, deltag i debatten og vær med i prioriteringen af arbejdet.
-th