Debat

Forslag til ny læreruddannelse

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Veluddannede, velforberedte og engagerede lærere er nøglen til den gode undervisning, det ved vi. Læreruddannelsens struktur og indhold er løbende til debat. Med god grund. Når vi kalder folkeskolen Danmarks vigtigste samfundsinstitution, må lærernes uddannelse - og efteruddannelse - naturligt nok være i politisk fokus. Uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (Socialdemokratiet) har netop sat gang i drøftelserne om udvikling af forskellige elementer i læreruddannelsen. Hvorvidt det skal føre til konkrete ændringer af læreruddannelsen, må tiden vise.

På vegne af lærerne i folkeskolen vil vi komme med en række input til den udviklingsgruppe, ministeren har nedsat, og som undertegnede kommer til at deltage i. Udgangspunktet må være, hvad det er, læreren skal kunne for at lykkes med undervisningen, hvordan vi får skabt en bedre kobling mellem teori og praksis og mellem uddannelse og job. Som lærere har vi nogle klare erfaringer med, hvilke kvalifikationer man skal have for at lykkes med sin opgave. Og hvilke udfordringer vi møder, når man af og til ikke lykkes. Den viden og de erfaringer vil vi naturligvis bringe med ind i udviklingsgruppen.

Samfundet forandrer sig. Den teknologiske udvikling, nye sociale medier og ændrede relationer mellem elever, forældre og lærere ændrer hele tiden rammerne for folkeskolens hverdag. Dertil kommer, at mange nye fikse ideer og trends især de senere år er væltet ind over skolen. Det skal lærerne kunne stå imod i kraft af didaktisk ekspertise og evne til at argumentere pædagogisk. Det skal fremtidens læreruddannelse også bidrage til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Fremtidens lærere skal kende til den nyeste pædagogiske forskning, skal kunne vælge mellem forskellige undervisningsmetoder og samarbejde med andre faggrupper i og omkring skolen. Ændringer i læreruddannelsen skal genskabe lærerprofessionens status i samfundet.

I Danmarks Lærerforening har vi gennem flere år argumenteret for en femårig læreruddannelse, det er der ikke umiddelbart politisk flertal for. Det skal ikke afholde os fra at komme med en række konkrete forslag til en kommende læreruddannelse. Hentet fra folkeskolens hverdag.