Debat
Dyre specialskoler er overflødige
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning har kompetencen til at stille diagnosen »specifik læseforstyrrelse«/ordblindhed i henhold til ICD-10. Det sker meget sjældent, og derfor er begrebet ordblindhed mere anvendeligt.
Begrebet ordblindhed dækker over afkodningsvanskeligheder.
- Ordblindhed er afkodningsvanskeligheder.
- Afkodningsvanskeligheder kan afdækkes i 2. eller 3. klasse.
- Alle lærere kan selv teste deres elever for afkodningsvanskeligheder (for eksempel DVO's test »Udvikling og afprøvning af procedure til identifikation af elever i risiko for dysleksi«).
- Afkodningsvanskeligheder kan forebygges ved fonologisk opmærksomhedstræning i børnehaveklassen.
- Afkodningsvanskeligheder kan afhjælpes gennem systematisk træning i afkodningsstrategier (for eksempel materialet VAKS - vokalafkodningsstrategier) og/eller it-rygsæk, hvilket er lig med ordblindeundervisning.
Alle skoler kan således selv forebygge, teste og afhjælpe afkodningsvanskeligheder (ordblindhed), hvilket må betyde, at dyre specialskoler og specialklasserækker indrettet til elever med afkodningsvanskeligheder/ordblinde fremover vil være overflødige.