Debat

Elevplaner igen, igen, igen …

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter at have gentaget spørgsmålet en håndfuld gange gennem halvandet år er det nu lykkedes mig at få Bertel Haarder til at svare på, om det at »skrive et par linjer om, hvordan det går eleven i for eksempel fysik« er udtryk for hans opfattelse af fysiklærerens samlede elevplansarbejde (Folkeskolen nummer 19).

Det er det - med den ikke uvæsentlige tilføjelse, at »selvfølgelig skal læreren tage udgangspunkt i trinmålene, når han/hun foretager denne evaluering«.

Godt at få det præciseret, for ministeren har det med at »glemme« den løbende evaluering af alle elever i alle fag i alle trinmål, når han udtaler sig offentligt om elevplansarbejdet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Fysiklæreren kan først skrive et par linjer efter året igennem at have evalueret eleven løbende i forhold til fagets 31 trinmål. Dansklæreren 46. Og så videre.

Denne systematiske »forglemmelse« kan man efter temperament kalde fortielse eller manipulation.

Effekten er den samme: Opgavens omfang opfattes fejlagtigt i offentligheden som »det at skrive et par linjer«. Skulle det være et problem?

Desværre svarede Bertel Haarder ikke på alle mine spørgsmål. Han »glemte« endnu en gang det vigtigste, som jeg derfor gentager, kvantitativt opdateret til de nye trinmål:

Der er ikke krav om skriftlighed i forbindelse med den løbende evaluering. Er det Bertel Haarders opfattelse, at jeg kan huske resultaterne udenad af de 2.160 trinmåls­evalueringer, jeg ifølge bekendtgørelsen skal foretage som grundlag for mine 115 elevplaner?

Jeg har sendt Bertel Haarder en udskrift af mine 2.160 trinmål, så han har et konkret grundlag at besvare spørgsmålet på.

Jeg håber ikke, at det igen varer halvandet år, før ministeren betænker mig med et svar. Ellers kommer jeg igen.